2 oktober, 2017

DrupalCon Vienna bood een aantal interessante inzichten over welke kant Drupal op gaat en welke technische ontwikkelingen er in het vat zitten.

In het Messe Wien congrescenter vond dit jaar de DrupalCon plaats, een event dat wij jaarlijks met een aantal mensen van Synetic en nog ruim 3.000 andere Drupal specialisten bezoeken.

DrupalCon Vienna zaal

Driesnote

DrupalCon begint traditiegetrouw met een keynote van Drupal grondlegger Dries Buytaert. In zijn ‘Driesnote’ blikte Dries deze keer terug op hoe het afgelopen jaar voor Drupal is verlopen en wierp hij een blik op de (nabije) toekomst.

Drupal liet het afgelopen jaar een sterke groei zien, zo blijkt onder meer uit het jaarlijkse onderzoek onder Drupal bureaus wereldwijd waar ook Synetic aan heeft meegewerkt. Ondanks de toenemende concurrentie in de CMS markt gaven Drupal bureaus in het onderzoek aan dat zij het aantal Drupal projecten heeft zien toenemen, terwijl de grootte van de deals en de winratio ook toenamen.

Drupal bureau onderzoek 2017

Daarnaast wees Dries erop dat de transitie van Drupal 7 naar Drupal 8 nog niet voltooid is, maar de innovaties rondom Drupal 8 blijven versnellen. Met de aanstaande release van Drupal 8.4 (Lees hoe Synetic hieraan heeft bijgedragen) is het aantal stabiele modules meer dan verdubbeld, terwijl ruim 4.000 in ontwikkeling zijn. Deze groei is mede te danken aan de interactie binnen de community, wat ik erg gaaf vind.

Drupal 8 Driesnote

Als gevolg van de groei verandert ook de positie van Drupal in de CMS markt. Dries heeft al meermaals uitgelegd dat hij Drupal vooral ziet voor ‘ambitious, digital experiences’ en lichtte dit tijdens zijn keynote nog maar eens toe.

Volgens hem is Drupal vooral geschikt voor organisaties die op zoek zijn naar een bepaald niveau van personalisatie en flexibiliteit, wat hij ook wel ‘richness’ noemt. Denk bijvoorbeeld aan een omnichannel website of een multi-site platform. Er zijn daarbij drie belangrijke verschuivingen gaande:

  • Relatief simpele blogs en portfoliowebsites worden steeds meer door SaaS-oplossingen gefaciliteerd
  • Grotere bedrijven maken steeds meer gebruik van online marketing oplossingen waarin content management een onderdeel is
  • Headless CMS’n laten een flinke groei zien, het afgelopen jaar nog met 500%

Eerder al vertelde ik wanneer headless de beste keuze is en Michiel hoe wij headless Drupal voor LVNL hebben ingezet. Wel kan headless op termijn een bedreiging vormen voor Drupal. Wanneer andere CMS’n namelijk headless oplossingen bieden die aansluiten op de marktwensen kunnen zij marktaandeel afsnoepen.

Tegelijkertijd zijn er volgens mij ook voldoende kansen voor Drupal. Zo zie je dat frontend frameworks als React, Node.JS en Angular en steeds vaker gebruikt worden. Dit biedt kansen voor Synetic, omdat dit hoog op onze prioriteitenlijst staat om waar mogelijk toe te passen binnen projecten.

State of Drupal keynote, DrupalCon Vienna van Dries Buytaert

CEO dinner

Tijdens het CEO dinner, waar 60 directeuren van Drupal bureaus aanwezig waren, werd het eerder genoemde Drupal survey in meer detail gepresenteerd en gaf dit een hoop nieuwe inzichten.

Het was een interessante avond, vooral ook omdat je met de top van andere bureaus ervaringen kunt uitwisselen over hoe bijvoorbeeld om gaan met bepaalde ontwikkelingen in de markt.

Nieuwe frontend structuur

Bij de meeste projecten wordt het frontend theme ingedeeld in allemaal kleine blokjes volgens een standaard naamgeving en structuur.

Dat het ook anders kan bewijst Pattern Lab, waarin volgens het ‘Autonomic design principle’ wordt gewerkt. Dit is een hiërarchische structuur voor hoe je een ontwerp en onderdelen van een user interface kunt indelen.

Zij gaven tijdens DrupalCon een presentatie over de mogelijkheden van dit principe dat volgens mij een aantal voordelen biedt. Ten eerste zorgt het voor een betere gestandaardiseerde wijze voor onze frontend ontwikkelaars. Daarnaast worden onze front- en backend ontwikkelaars minder afhankelijk van elkaar en wat zij wanneer mogen verwachten. Dit tilt de opleverkwaliteit naar een hoger niveau en zorgt ervoor dat projecten beter zijn in te plannen.

Automatic Visual regression testing

Bij Synetic zien wij testen niet als een taak maar een vak en zetten wij onder meer het Selenium framework in voor automatisch testen.

Tijdens de DrupalCon werd er een methodiek gedemonstreerd waarin automatisch wordt gemonitord of er Drupal updates zijn. Op het moment dat dit het geval is wordt, afhankelijk van het security level, de update doorgevoerd in een acceptatieomgeving en bij een kritieke issue direct bij productie doorgevoerd.

DrupalCon Vienna automatisch testen

Wat ik vooral interessant vond tijdens deze presentatie is dat er gebruik kan worden gemaakt van geautomatiseerd ‘visual regression testing’. Hierbij geef je voor een website op welke pagina’s het belangrijkste zijn, bijvoorbeeld de homepage en een bepaalde lijstweergave, waarvan vervolgens automatisch screenshots worden gemaakt.

Wanneer een update wordt doorgevoerd worden er automatisch ook weer van diezelfde pagina’s screenshots gemaakt en vergeleken met het origineel. Hieruit volgt een rapportage met mogelijke verschillen. Op deze manier kun je naast andere geautomatiseerde testen over de werking van de website ook valideren of alle elementen na de update er nog hetzelfde uit zien.

Deze oplossing is sterk in opkomst en gaan wij dan ook zeker in toekomstige projecten toepassen.

Conclusie

Al met al heb ik tijdens DrupalCon weer een hoop inspiratie opgedaan en is toch wel duidelijk geworden dat headless een ontwikkeling is die we niet moeten onderschatten.

Daarnaast werd tijdens DrupalCon nog maar eens bevestigd dat Drupal 8 de ideale oplossing is om de ambitieuze digitale transformatie die steeds meer organisaties willen realiseren te faciliteren. Daarbij gebruik je Drupal als het centrale punt om externe systemen mee te ontsluiten, om vervolgens multichannel content te kunnen serveren via verschillende kanalen.

Op naar de volgende DrupalCon!

Drupalcon Vienna Synetic 2017