22 juli, 2019

Oké, je wilt meer bezoekers naar je website trekken. Dat horen we vaker. Maar weet je ook hoe die bezoekers zich op jouw website gedragen? Welke pagina's ze bekijken, waar ze op klikken? Weet je überhaupt of je website doet wat hij moet doen? Door data juist te meten, kom je erachter en maak je van je website een krachtig hulpmiddel. Het startpunt van een optimalisatie-traject.  

Wat wil je bereiken?

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een auto is een website geen kant-en-klaar product. Je moet er aandacht aan blijven besteden. Daarbij is de essentie niet dat jij in de wolken bent met hoe je website eruitziet, maar dat je bezoekers hem gebruiken zoals jij wilt dat ze hem gebruiken.

Wil je dat mensen je product kopen of je dienst afnemen? Of vind je het vooral belangrijk dat ze zich voor je events aanmelden of hun gegevens achterlaten? Zet de belangrijkste doelen voor jezelf op een rijtje. Want, laten we eerlijk zijn: wat heb je aan een gelikte website als je er geen resultaten mee behaalt?

Wat doen je bezoekers?

Doel van je website

Mensen die je website bezoeken of je applicatie gebruiken, leveren waardevolle data aan. Google Analytics is een ideaal en gebruiksvriendelijk hulpmiddel dat je op dat gebied een hoop inzichten biedt. Tuurlijk, zeg je, dat gebruik ik al jaren! Maar meet je de data van jouw website of applicatie op de goede manier? En meet je alles wat je wilt weten?

Stel je een bakker voor, achter de toonbank in zijn winkel. Er komt een klant binnen, en hij ziet hoe ze een paar minuten zoekend rondloopt. 'Je verkoopt zeker geen biologische speltkoeken hè?', vraagt ze uiteindelijk. Als hij vertelt dat dat wél het geval is, en haar in de goede richting wijst, reageert ze blij verrast.

Zo gauw de vrouw weg is, verplaatst de bakker de speltkoeken. Ze lagen niet op de meest logische plek, dat beseft hij nu. Als de vrouw het niet gevraagd had, was ze misschien teleurgesteld naar buiten gelopen. En dat terwijl hij de enige bakker in de wijde omtrek is die biologische speltkoeken verkoopt.

Leuk verhaal, zeg je, maar ik heb geen bakkerij. Sterker nog, ik heb helemaal geen winkel. Het mooie is: online werkt het precies hetzelfde. Wat het doel van je website ook is, je kunt precies zien wat je bezoekers doen en op basis daarvan aanpassingen doorvoeren.

Lukt het je niet om goede, bruikbare data naar de oppervlakte te krijgen? Dan zou het zomaar kunnen dat de manier waarop je Google Analytics op dit moment hebt ingericht niet bij je doelstellingen past.

Data versus onderbuikgevoel

Conversie optimalisatieWelke pagina’s op je website converteren goed, en welke niet? Bij welke formulieren haken veel bezoekers af? En wat zijn eigenlijk de kanalen waarop je het best scoort? Heeft het wel zin om je tijd te besteden aan het versturen van nieuwsbrieven?

Door over je hele website data te verzamelen, kun je vragen als deze beantwoorden. Je ziet exact welke pagina's mensen bezoeken, waar ze blijven hangen, waar ze op klikken. Soms kun je zelfs zien met welke vraag ze op je website terechtkwamen. Aan de hand van die data kun je je website anders inrichten, vormgeven of vullen.

Opvallend is dat, als het om hun website gaat, mensen vaak vanuit hun onderbuik redeneren. 'Dat vind ik mooi', of 'ik denk dat dit wel eens zou kunnen werken'. Het is helemaal geen rare manier van denken, maar een echt stevige basis voor een goede website is het ook niet. Als je data erbij pakt, wéét je wat je doet.

Conversie-optimalisatie

Het is waardevol om, als je een website of applicatie hebt, eens goed te kijken hoe die functioneert. Heb jij daar op dit moment een beeld van? Alle pagina's hebben – als het goed is – een doel, maar zijn ze wel ingericht voor dat doel? En wordt het bereikt?

Het woord conversie klinkt je vast niet onbekend in de oren. Bezoekers trekken is mooi, maar belangrijker is dat ze op je website of in je app actie ondernemen. Wil je dat ze zich aanmelden? Dat ze informatie aanvragen? Dat ze je product kopen? Met conversie-optimalisatie heb je de mogelijkheid maximaal rendement te halen uit je website of applicatie. En ook daarbij is data een onmisbaar element.

Een voorbeeld: veel bedrijven willen dolgraag hoger in de Google-rankings komen. Jij wellicht ook wel. Maar, stel dat je die gedroomde grote aantallen bezoekers gaat trekken, komen die dan op een pagina waar ze meteen zien welke handeling ze moeten uitvoeren? Of laat je ze zwemmen? Als je naar de data van die bewuste pagina kijkt, zie je meteen of het goed of minder goed gaat.

Bijhouden en bijsturen

Misschien ben je al bezig met het meten van data. Ga daar vooral mee door, maar let erop dat je data klopt. Soms wordt bijvoorbeeld intern verkeer niet uitgefilterd, of zorgen spamrobots voor vervuiling. Het levert al snel een vertekend beeld op. Zorg ervoor dat je zeker weet dat de cijfers die je bekijkt, de juiste zijn.

Om de vinger aan de pols te kunnen houden, is het goed om dagelijks, of in elk geval wekelijks naar de data uit je website of applicatie te kijken. Wat gebeurt er? Heeft dat waar je tijd aan besteed hebt ergens toe geleid? Of kan het beter? Kun je iets optimaliseren of vind je het goed zoals het is?

Je website gebruik je in een markt die verandert, en voor een doelgroep die verandert. Door te blijven analyseren hoe het gaat, kun je op tijd bijsturen. Het laatste dat je wilt is een overjarig product; elke paar jaar een nieuwe laten ontwikkelen doe je niet voor de lol.

Toe aan een betere website?

Als je het gevoel hebt dat er meer uit je website te halen valt, hoef je niet ver te zoeken. Bij Synetic hebben we de beschikking over Koen van der Poel (Data en Conversie optimalisatie Specialist), een expert op het gebied van het optimaal laten functioneren van websites. Hij weet als geen ander hoe waardevol data is, en maakt het voor onze klanten inzichtelijk.

Koen van der Poel - data en conversie optimalisatie specialistKoen helpt je bij het verkrijgen van inzicht in bezoekersgedrag en het optimaal inzetten van de juiste kanalen. Hij kan je precies uitleggen wat je kunt doen om je website of applicatie beter te maken. Ook voor een gebruiksvriendelijk dashboard vol hapklare data draait hij zijn hand niet om.

Doordat hij jaren ervaring heeft en precies weet wat belangrijk is, zijn jouw problemen snel opgelost. Of het nou om afhakers in de funnel gaat of om hopeloos verdwaalde bezoekers.

Soms ligt de oplossing in het aanpassen of creëren van content. Een andere keer is het gebruiken van techniek de oplossing, of kijken we naar nieuwe visuele mogelijkheden. Door een nulmeting te doen en uitvoerig te testen, komen we erachter wat werkt – en vooral wat jouw bezoekers de beste oplossing vinden. Zo maken we op basis van data je website beter.

Discovery workshop

Optimalisatie-traject websites en app-sites

Als wij een website of applicatie voor je ontwikkelen, vinden we het belangrijk om jou als klant mee te nemen in het proces. We vragen je om zo helder mogelijk te maken wat je precies met de site of app wilt bereiken. Dat doen we gezamenlijk in een strategische Discovery/UX-workshop, het startpunt van elk ontwikkeltraject. Samen met jou stellen we daarin het doel, de doelgroepen en KPI's van je website of applicatie scherp.

Om de vastgestelde KPI’s kracht bij te zetten, toetsen we de uitkomsten van de workshopsessie aan de bestaande data van je website of applicatie – mits die er is, natuurlijk. Tenslotte is historische data bijzonder waardevol in een ontwikkel- of optimalisatieproces.

Meten, analyseren, aanpassen

Slim datagebruik zorgt voor meer rendement, of voor minder telefoontjes – net waar je op uit bent. Denk na over wat je met je website of applicatie wilt, en kijk vervolgens of hij doet wat hij moet doen. Meten, analyseren, aanpassen. Telkens weer. Wil je meer weten? Bekijk hier de mogelijkheden of vraag een adviesgesprek met Koen aan.