31 augustus, 2018

Je wilt een supersnelle website, die zo flexibel is als een app en volledig SEO-proof? Dan is Progressive Web Apps voor jouw organisatie dé oplossing.

Wat is PWA?

Progressive Web Apps (PWA) brengt het beste van het web en een app samen. PWA’s zijn namelijk geavanceerde websites waarmee je gebruik kunt maken van mobiele functies die voorheen alleen beschikbaar waren voor mobiele apps.

Een PWA is daardoor geschikt voor zowel desktop als mobiel. Je hoeft dus niet meer een aparte URL te hebben voor je mobiele website of een app te laten bouwen. Inmiddels zijn ook de belangrijkste internetbrowsers geschikt voor PWA.

Voordelen PWA

Het belangrijkste voordeel is dat PWA’s zeer stabiel zijn. Vooraf worden bepaalde zaken direct ingeladen, waardoor je niet langer afhankelijk bent van de netwerkverbinding op dat moment.

Dit is te danken aan de service workers. Deze controleert onder andere of bepaalde data van je PWA veranderd is. Als er nieuwe data beschikbaar is zal de service worker dit direct afhandelen. Op deze manier hebben gebruikers altijd dezelfde ervaring.

Let op, je hebt dus nog wel een netwerkverbinding nodig bij PWA’s om data regelmatig op te halen en te versturen.

Net als een app

PWA’s worden steeds populairder bij organisaties, omdat het een ‘light’ versie is van hun website. Doordat je website in één keer wordt ingeladen heb je vervolgens geen laadtijd wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe pagina opent. Daardoor voelt de applicatie een stuk sneller aan dan de meeste mobiele websites en apps.

Ook kunnen PWA’s in de nabije toekomst van handige functies worden voorzien, zoals de mogelijkheid om push notificaties te versturen.

SEO-proof

PWA heeft geen directe invloed op je zoekmachine optimalisatie (SEO), maar kan er wel een positieve bijdrage aan leveren.

PWA is namelijk vooral gericht op een optimale gebruikerservaring. Een lager percentage bezoekers dat afhaakt en een hogere interactie zijn zaken die zoekmachines als Google meenemen in hun ranking factoren.

Op termijn zouden PWA’s wel invloed kunnen hebben op je SEO, wanneer bijvoorbeeld Google zou besluiten om in navolging van mobiele apps App Indexing ook te laten gelden voor PWA’s.

App Indexing zorgt ervoor dat je content wordt geïndexeerd door Google en de zoekmachine kan aangeven dat een bepaalde pagina ook beschikbaar is als app. Wanneer App Indexing ook voor PWA’s zou gelden, kan bijvoorbeeld Google Assistent informatie uit je website halen. Op deze manier is je website dus ook geschikt voor voice search!

Praktijkvoorbeelden PWA

Ben je nog niet overtuigd over PWA? Bekijk dan deze statistieken over PWA en onderstaande praktijkvoorbeelden.

Zo zag Trivago al snel veel potentie in PWA. Inmiddels heeft meer dan een half miljoen mensen de Trivago website toegevoegd aan het startscherm van hun smartphone. Het gemiddelde terugkerende bezoek is dankzij PWA gestegen van 0,8 naar 2, wat eraan heeft bijgedragen dat de conversie voor Trivago met 97% is gestegen.

Daarnaast wist Tinder dankzij PWA de laadtijd terug te brengen van 11,91 seconden naar 4,69 seconden en is de PWA 90% kleiner in vergelijking met Tinder’s mobiele Android app.

PWA Tinder case study

Aan de slag met PWA?

Wij zien enorm veel potentieel in PWA en denken dat het de nieuwe standaard wordt in website ontwikkeling. Het biedt namelijk ontzettend veel voordelen voor zowel ontwikkelaars als organisaties:

  • Betrouwbaar
  • Zeer korte laadtijden
  • Geen aparte mobiele website of app nodig
  • Altijd dezelfde gebruikerservaring
  • Extra functionaliteiten zoals push notificaties mogelijk
  • SEO-proof
  • Lagere kosten

Ben je enthousiast geworden over de mogelijkheden van PWA en wil je dit ook? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we vertellen je er graag meer over!