17 februari, 2019

Synetic bestaat 15 jaar, een mooi moment om met Hessel Appers en Joost Appers terug te blikken op het begin vanuit een zolderkamertje, succesmomenten, het afscheid van een van de oprichters en vooruit te kijken.

Er waren eens drie jongemannen op een zolderkamertje… dat was het begin van Synetic. Wat was jullie droom toen?

Joost: “Hessel en Reinier studeerden hogere informatica en ik commerciële economie. Hessel en Reinier werkten tijdens de studie al regelmatig samen aan projecten en ook daarbuiten begonnen ze samen stappen te zetten in het maken van websites. In eerste instantie bestond de klantengroep uit buren, vrienden en familie.

In 2004 was ik op zoek naar een plek om af te studeren. Ik kreeg de ingeving om mijn energie te geven aan het ontluikende bedrijfje van Hessel en Reinier. In een half jaar tijd zou ik een businessplan schrijven en ervoor zorgen dat het een “echt bedrijf” zou worden. Hessel en Reinier zagen het zitten en mijn oom (de vader van Hessel) had nog wel twee slaapkamers over om ons ‘bedrijf’ in te vestigen. Onze droom was om het te laten werken. Dus de eerste missie die we hadden, was: kunnen we een bedrijf beginnen en er ook daadwerkelijk van leven?" 

Hessel: “De beginjaren waren kenmerkend voor veel bureaus uit die tijd; focus was ver te zoeken en “we bukten voor iedere stuiver” zoals een bevriende relatie ooit zei. We ontwikkelden websites, maakten ons eigen Content Management Systeem maar we draaiden ook onze hand niet om voor netwerkbeheer, het leveren van printers en zelfs productfotografie.

Later hebben wij die focus scherpgesteld op webdevelopment, maar dan niet het maken van rechttoe rechtaan websites. Wij vonden het eigenlijk pas leuk en spannend op het moment dat de klant bij ons kwam met meer ingewikkelde vraagstukken. Maatwerk werd ons uitgangspunt. Hoe complexer, hoe leuker. Complete workflowsystemen werden door ons ontwikkeld en beheerd."

Wat zijn bepalende momenten geweest voor Synetic?

Joost: “Een vrij vroeg bepalend moment was in 2005 toen we een grote opdracht kregen om een outdoor portal te maken. Alles wat we tot dan toe hadden gedaan, stond in het niets bij wat we toen moesten doen. En op dat moment kun je zeggen: ik doe het niet, want ik kan het niet- of je zegt: ik wil het kunnen dus ik doe het. Die laatste stap is een soort investering in jezelf. De uitdaging van vandaag is de comfortzone van morgen. Op deze manier hebben we ons in de eerste jaren omhoog gewerkt. Niets was onmogelijk."

Hessel: “Een mooi voorbeeld is een Business Intelligence vraagstuk dat in 2006 op ons afkwam. Reinier nam eerst het standpunt in dat hij het kon ontwikkelen en heeft toen een boek gekocht om het te leren. Je raadt het al: het is ons gewoon gelukt! In die tijd was ik ook nog actief aan het ontwikkelen. Samen met Reinier heb ik toen ruim een jaar een project gedaan voor een grote optiehandelaar in Amsterdam."

Joost: ”Een belangrijke mijlpaal en aanjager van onze groei is de keuze in 2008 voor Drupal geweest. We merkten dat het lastiger werd om onze eigen technologie te verkopen. Klanten wilden niet afhankelijk zijn van een systeem ontwikkeld door enkele jongemannen op een winderig bedrijventerrein in Heemskerk. Een oplossing moest leveranciersonafhankelijk zijn en tevens kunnen profiteren van een innovatieve kracht die groter is dan onze toenmalige club van een man of zes.

De keuze voor Drupal betekende ook het nodige in onze marketingpower. Zeker in die tijd was de vraag naar Drupal groter dan het aanbod en is het ons gelukt om ons portfolio te verrijken met klinkende namen als Koninkelijke BAM, Ziggo, ASR en Delta Lloyd.“

En welke stap hebben jullie daarna genomen?

Joost: "In 2011 zijn we op een andere manier na gaan denken over vormgeving en UX en alles wat er nodig is aan de voorkant. Tot die tijd werkten we veel met freelancers en externe bureaus. We merkten dat het, zeker gezien de manier van werken met SCRUM, belangrijker werd om de teams cross-disciplinair te maken. Toen hebben we een eigen creatieve afdeling opgericht."

En nu?

Hessel: “Nu zijn we een full-service digital agency, die op alle aspecten van strategie, vormgeving, tot ontwikkeling, hosting en beheer, een volwaardige partner is van onze klanten. We zijn ook met andere technieken bezig om de klanten meer in de breedte te kunnen bedienen, en te kijken hoe we altijd weer die fit-for-purpose oplossing kunnen vinden." 

Wat zijn nou projecten waar je trots op bent van het afgelopen jaar?

Joost: “Eigenlijk is dit teveel om op te noemen. Ieder traject heeft zijn charme. Soms kan een klein project met relatief weinig inspanning een enorme impact hebben voor een opdrachtgever. Dat geeft zeer veel voldoening. Daarnaast heb je natuurlijk de omvangrijke ontwikkeltrajecten waarbij een compleet team voor langere tijd een nieuw webtraject uit de grond stampt. Dat zijn altijd toffe trajecten met veel energie, intensieve samenwerking waarbij de klant echt in het team zit.

We zijn bijvoorbeeld heel trots op de stappen die we hebben kunnen zetten met PWN. Sinds 2016 hebben we gewerkt aan zowel de nieuwe PWN.nl website als de nieuwe Mijn PWN, de belangrijkste digitale ingang van de klanten van PWN. Daarnaast innoveren we samen met PWN in de realisatie van de PWN native App. Deze App zal in de nabije toekomst de rol van de nu nog gedrukte Duintoegangskaarten op zich gaan nemen.

Ik ben ook trots dat we in de tweede helft van het jaar zijn gaan werken voor Sanofi Genzyme, een groot farmaceutisch bedrijf dat hele grote online projecten heeft draaien rondom bepaalde ziektebeelden zoals MS. Daarnaast zijn we in 2018 voortvarend gestart voor Havenbedrijf Amsterdam en KPN en hebben we weer enkele mooie projecten opgeleverd voor Vodafone Ziggo." 

Welke ontwikkelingen zijn de laatste tijd zichtbaar in de markt?

Joost: "Wat wij zien is dat iedere organisatie ergens een IT-bedrijf is of een IT-bedrijf aan het worden is. Webtechnologie maakt een al groter onderdeel uit van de IT-mix van een organisatie en dat leidt tot interessante uitdagingen. Al meer partijen bestempelen Online & Digital als een core-competentie, waardoor zij ook bezig zijn met het samenstellen van digitale teams. Dit gebeurt met zowel eigen medewerkers als met een flexibele schil van freelancers en partners.

Hier zien we ook een belangrijke rol van Synetic. Wij versterken digitale teams met onze eigen teams. Hier is mede onze “Team as a Service” oftewel TaaS propositie uit voortgekomen.

Tevens zien we dat techniek zich razendsnel ontwikkelt en dat het keuzeproces om te komen tot “the right tool for the job” hiermee complexer wordt. Als digitaal bureau zien we het als onze verantwoordelijkheid om onze klanten in dit proces te begeleiden en samen de juiste keuzes te maken. Hierbij moeten we ook breder en over onze eigen specialisaties heen durven kijken."

Wat is typerend voor de werkwijze van Synetic?

Joost: "Wij willen digitaal partner zijn, wat betekent dat je aan de consultancy kant en de creatieve kant na gaat denken over wat er nodig is om voor de klant succesvol te zijn, het probleem op te lossen, verder te komen. Dat kan weer leiden tot een digitaal project, dat we zelf of met partners uitvoeren.

Typerend is onze nuchtere houding, openheid en doelgerichtheid. Dit was 15 jaar geleden zo en tot op de dag van vandaag voel ik deze mentaliteit in ons bedrijf." 

En jullie zijn ook intern bezig met ontwikkelingen?

Hessel: "In 2018 zijn we gaan onderzoeken hoe je het perfecte team kunt samenstellen en toen zijn we terechtgekomen bij Gallup Strenghts Finder. Deze methode legt bloot wat de kwaliteiten zijn van ieder individu en tevens wat zijn “bottom 5 is”. Dat zijn de eigenschappen die je meer energie kosten dan opleveren. De filosofie zit hem erin dat je niet moet werken aan de punten waar je weinig kwaliteit voor hebt, om te denken dat je die gaat ontwikkelen, maar dat de nadruk moet liggen op je van nature sterke eigenschappen. Mensen worden gelukkig van doen waar ze goed in zijn en ongelukkig van beter maken waar ze slecht in zijn. We zijn zo enthousiast over StrenghtsFinder en de inzichten die het ons heeft gegeven dat we hebben besloten om hier vol voor te gaan en een Strenghts-Based Company te worden.

Het afgelopen jaar was ook het jaar dat CTO Reinier met sabbatical ging?

Joost: “Dat klopt, en in die sabbatical heeft Reinier besloten een andere weg in te slaan en te stoppen met Synetic. Zijn interesseveld is verschoven naar zaken als persoonlijk leiderschap, mindfullness en coaching. Daar heeft hij een duidelijke passie in gevonden, en daar is hij ook een startup in begonnen. Dus dat is mooi, maar na veertien jaar samenwerken is afscheid nemen wel taai geweest, taaier dan ik had verwacht.

Gedurende Reinier zijn sabbatical hebben we zijn taken en verantwoordelijkheden verdeeld binnen de organisatie. Toen in de zomer zijn besluit kwam om definitief te stoppen zijn we na gaan denken over de structurele invulling van de CTO rol. Na goede gesprekken kan ik met trots mededelen dat we binnen onze eigen gelederen de perfecte kandidaat in de persoon van Daniël Smidt hebben gevonden.

Naast Daniël is ook Jasper Haak een nieuwe kracht in het MT van Synetic. Jasper heeft als Product Owner bij VodafoneZiggo ruim een jaar intensief met Synetic samengewerkt. Daar is een duidelijke vonk overgesprongen wat in mei 2018 heeft geleid tot een dienstverband bij Synetic. In eerste instantie in de rol van Senior Projectmanager maar dit werd na de zomer al snel opgevolgd door de rol van Delivery Manager. Jasper is net als Daniël een enorme aanwinst voor het bedrijf en we kijken er naar uit om de komende jaren met elkaar te gaan ondernemen." 

Management Team

En hoe zien jullie je eigen rol?

Joost: "Vanuit mijn rol gaat het vooral om mensen en cultuur. Ik wil dat mensen bij Synetic de ruimte hebben om zichzelf te ontwikkelen en om gelukkig te zijn. Gelukkige en gemotiveerde mensen zorgen goed voor onze klanten en komen met de meest creatieve oplossingen voor de complexe vraagstukken van deze tijd. Als organisatie worden we geconfronteerd met tal van disrupties, dominante marktpartijen, een veranderend technologisch landschap en een nieuwe groep medewerkers die anders kijken naar de wereld en naar leiderschap. Aan mij de schone taak om deze omstandigheden te omarmen en samen met het mooie Synetic team antwoorden te formuleren en waarde toe te voegen voor onze klanten. Mijn droom is dat we dat nog heel lang met heel veel plezier met elkaar kunnen doen. "

Hessel: "Ik geloof dat wij de komende jaren een organisatie kunnen zijn waarin mensen hun talenten kunnen inzetten. Vanuit mijn rol zal ik met nadruk op de interne organisatie, faciliteren in een gezonde groei en de cultuur bewaken dat medewerkers de ruimte krijgen om beslissingen te kunnen nemen vanuit hun expertisegebieden. Ons mooie pand in Haarlem zie ik graag nog jaren als een zeer fijne werkplek waar met veel enthousiasme en plezier wordt gewerkt."