Nieuw platform FoodforCare vereenvoudigt maaltijden bestellen in zorg

De rol van voedsel wordt steeds belangrijker tijdens het herstel van patiënten gedurende hun verblijf in een ziekenhuis. Daarom levert FoodforCare gezonde, verse en lekkere gerechten aan ziekenhuizen en zorginstellingen. Met hun nieuwe digitale platform koppelen ze dat aanbod nu ook aan het assortiment van de groothandel. Zo ontstaat een one-stop-shop waarmee ze de keukens van zorgaanbieders compleet ontzorgen.

Geen rocket science, wel ingewikkeld

Misschien lijkt het geen hogere wiskunde: maaltijden verzorgen voor de patiënten in een ziekenhuis. Eerst online boodschappen doen bij de groothandel, dan koken en uitserveren – eitje toch? In werkelijkheid is het proces een stuk complexer. Zo moeten de gerechten veilig zijn voor herstellende patiënten en volgen veel mensen een speciaal dieet. Ook is het fijn als patiënten iets te kiezen hebben. Elke dag nasi of verplicht aan de gehaktballen? Niet iedereen wordt daar vrolijk van.

Ziekenhuizen en zorginstellingen willen dus een gevarieerd menu kunnen aanbieden, dat aan hoge kwaliteitseisen voldoet en genoeg mogelijkheden tot individuele variatie biedt. Zonder dat dit de werkprocessen en het zorgpersoneel belast. Met gebalanceerde én uitgebreide weekmenu’s neemt FoodforCare de keukens al veel werk uit handen. Een nieuw digitaal platform dat alle schakels tussen patiënt en leverancier aan elkaar knoopt, maakt het proces voor iedereen nog makkelijker en efficiënter.

FoodforCare waar 4 smoothies te zien zijn

Een platform op basis van Laravel dat alle schakels aan elkaar knoopt

Met zo’n digitaal platform weten we bij Synetic wel raad. Samen met FoodforCare ontwikkelden we een platform op basis van Laravel in combinatie met technologieën als VueJS en Redis dat de individuele wensen van patiënten omzet naar passende bestellingen bij de leverancier. Verschillende API-koppelingen met leveranciers, administratie- en facturatiesystemen zorgen ervoor dat er geen notitieblaadjes, mailtjes en Excel-lijsten meer nodig zijn.

Met deze totaaloplossing maken wij het onze klanten niet alleen heel makkelijk om te schakelen tussen koken en kopen maar bieden wij ook de service en flexibiliteit om het aanbod aan te passen per situatie.
Wouter Schotsman , operationeel directeur de Eetgemak Groep

Toekomstbestendig dankzij domain driven design

Natuurlijk moet zo’n bedrijfskritisch platform superstabiel zijn. Daarom kozen we voor een ‘domain driven design’, een ontwerp dat het systeem opdeelt in verschillende domeinen die wel met elkaar communiceren, maar niet met elkaar verweven zijn. Is er met een van de domeinen iets aan de hand, dan hebben de andere daar geen last van. Bovendien blijft het systeem zo netjes geordend, waardoor je na een paar jaar niet zit opgescheept met een bord softwarespaghetti. Op dit moment telt het platform zeven domeinen, waaronder het ‘klantdomein’ waarin ziekenhuizen en zorginstellingen hun bestelproces kunnen managen. Tegelijk wordt door middel van verschillende asynchrone taakverwerkers een schaalbare en optimale verwerking van processen gewaarborgd op de achtergrond. 

 

Elke klik is terug te zien

Hoe gebruiksvriendelijk een bestelsysteem ook is, niet alles gebeurt volgens het boekje. Misschien vergeet de keuken een order door te geven. Of laadt de leverancier de verkeerde smoothies in de truck. Op zo’n moment wil je achterhalen wat er precies gebeurd is. Dat kan alleen als het systeem niet alleen de huidige status van een bestelling laat zien, maar ook de orderhistorie. Doordat we event sourcing hebben toegepast, worden alle handelingen die op het platform plaatsvinden opgeslagen en inzichtelijk gemaakt. Handig bij foutjes, maar ook commercieel interessant. Je kunt namelijk de hele ‘customer journey’ van een bestelling volgen.

Onze doelstelling is om dit bij succes snel verder uit te rollen en beschikbaar te maken voor alle zorgklanten binnen de Eetgemak Groep.
Wouter Schotsman , operationeel directeur de Eetgemak Groep

Missie geslaagd: platform klaar voor lancering

Het platform lijkt wel een beetje op die grote blauwe webwinkel: allerlei partijen kunnen erop worden aangesloten. Ziekenhuizen en zorginstellingen, maar ook groothandels en de lokale bakker. FoodforCare houdt in de gaten of alle leveranciers aan de kwaliteitseisen voldoen. Natuurlijk sluit het platform naadloos aan op de systemen van ziekenhuizen en zorginstellingen, en op die van leveranciers. Zo integreert het makkelijk met ReflexSystems, het populaire CRM voor de foodsector. Een mooie basis voor een groter overkoepelend platform waar vraag en aanbod elkaar écht digitaal gaan vinden.

Ontdek onze best practices

Download het magazine en laat je inspireren door een aantal van onze meest succesvolle cases op het gebied van een slim gekoppeld, toekomstbestendig digitaal landschap.

Synetic werkt samen met