Nieuwe digitale etalage voor DORC

DORC (a ZEISS company) is een leverancier van apparatuur, instrumenten en vloeistoffen voor oogchirurgie. Eén ding is zeker, bij DORC draait alles om kwaliteit, die ze óók online willen showcasen. Synetic ontwikkelde daarom een compleet nieuwe website, die de diversiteit van DORC’s productportfolio laat zien én volledig aan de behoeften van gebruikers voldoet.

Sebastian, productowner en fullstack developer bij Synetic, vertelt: ‘Vanaf het begin wisten we dat dit geen een-twee-drietje zou worden. Het ging niet alleen om een technische upgrade, maar om een strategische ommezwaai: hoe wilde DORC z’n producten presenteren en beheren? Dat maakte dit een uitdagende maar inspirerende klus.’

Nu we er toch zijn

Voor dit project had Synetic een duidelijke opdracht: de Drupal 7-website van DORC vervangen door een toekomstbestendig platform. ‘Drupal 7 was end of life, dus we moesten sowieso over,’ zegt Alexey, global digital marketing manager bij DORC. ‘Een uitgelezen kans om de site een flinke makeover te geven en een aantal functionele upgrades door te voeren.’ Sebastian vult aan: ‘De support voor Drupal 7 ging stoppen, en een simpele migratie naar een nieuwe versie voelde niet ingrijpend genoeg. We besloten de site from scratch op te bouwen, met Drupal 10 als basis.’

Synetic werkte samen met creatief partner Henry Handsome, beide onderdeel van Label34. Henry Handsome was verantwoordelijk voor de user experience en het grafische ontwerp, Synetic voor de technische architectuur. Het resultaat: een website die intuïtief én visueel aantrekkelijk is, met krachtige functionaliteiten die perfect aansluiten op de behoeften van de eindgebruikers.

Dynamische productfinder

Een van de opvallendste innovaties is de productfinder. Alexey vertelt: ‘Er komen veel chirurgen op onze website, vaak met een overvolle agenda. Kortom: haast. Op de nieuwe site kunnen ze razendsnel producten vinden door filters toe te passen.’ Sebastian vult aan: ‘We wilden een ervaring creëren als bij amazon.com, waarbij je met dynamische filters direct de zoekresultaten trechtert. Lijkt simpel, maar met honderden producten en meerdere categorieën was het een flinke technische uitdaging – die we natuurlijk graag aangingen.’

Dorc 2

Flexibel contentbeheer

De website moest eenvoudig te beheren zijn door DORC’s kleine marketingteam. ‘Synetic ontwikkelde herbruikbare componenten,’ vertelt Alexey. ‘Daarmee kunnen mijn team en ik nu heel eenvoudig zelf nieuwsartikelen, evenementpagina’s en testimonials toevoegen. Belangrijk, want we willen dat onze website altijd actueel en relevant is. Bovendien wilden we maximale vrijheid, zonder in te leveren op consistentie of kwaliteit.’

Spotlightpagina’s en catalogusgenerator

Met de introductie van spotlightpagina’s kan DORC bepaalde producten extra onder de aandacht brengen, om zo in te spelen op actuele behoeften en trends. Daarnaast ontwikkelde Synetic een op maat gemaakte catalogusgenerator. ‘Met die tool kunnen onze sales-teams heel makkelijk gepersonaliseerde pdf-catalogi maken met de productinformatie op de website,’ zegt Alexey. ‘Dat bespaart enorm veel tijd en zorgt voor consistentere communicatie.’

Samen met Synetic

Dat het project zo’n succes was, komt deels doordat we zo nauw samenwerkten. ‘Het team van Synetic was altijd transparant en to the point. Sebastian zorgde ervoor dat ik me gehoord voelde, en vertaalde onze wensen naar praktische oplossingen. De samenwerking was professioneel en tegelijkertijd flexibel. Cruciaal bij een project van deze omvang.’ Sebastian bevestigt dat: ‘Alexey was een ontzettend fijne gesprekspartner. Hij wist precies wat hij wilde, maar stond ook open voor advies. Dat gaf ons de ruimte om niet alleen te leveren wat DORC vroeg, maar ook met eigen ideeën te komen.’

Inspiratie voor anderen

Zo zie je maar: een strategische benadering en sterke samenwerking leiden tot prachtige resultaten. Van flexibele contentbeheeropties tot op maat gemaakte tools zoals de catalogusgenerator: DORC’s nieuwe website laat zien hoe technologie, design en functionaliteit elkaar versterken. Alexey sluit af: ‘Dankzij Synetic hebben we een platform dat onze producten en expertise mooi weergeeft, en onze groei en ambities ondersteunt.’ 

Meer weten over deze case? Sebastian helpt je graag

We werken onder andere voor