Een superplatform voor ROC Midden Nederland
Soms maken de kleine dingen het verschil. Met ROC Midden Nederland hebben we een jaar lang intensief gewerkt om van een prima website een súperplatform te maken, waar alle verschillende colleges en opleidingen van de grootste onderwijsaanbieder van de regio perfect tot hun recht komen. Geheime ingrediënten: teamwork, oog voor detail en een eerlijke, open instelling. Zo willen we altijd wel werken.
Geen revolutie, maar evolutie
Slecht was het niet, het bestaande platform dat we aantroffen toen onze samenwerking met ROC
Midden Nederland begon. Maar de verwachtingen waren steeds hoger en er was ruimte voor verbetering. Doel: één online omgeving van topkwaliteit bouwen voor de héle scholenkoepel – met 18.000 studenten en 1.750 medewerkers, ondergebracht bij 13 afzonderlijke colleges, een VAVO Lyceum en diverse bedrijfsopleidingen. Lees je als bezoeker over Audiovisuele Productie bij het Creative College, dan moet je direct kunnen doorklikken naar een vergelijkbare opleiding bij het Media, Design en ICT College. Of naar een bedrijfsopleiding die ook bij je interesse past, en nog steeds dezelfde look-and-feel heeft.
Zo’n platform heeft de scholenkoepel nu, na een jaar intensief samenwerken met Synetic. Geen kwestie van iets heel nieuws bouwen, maar juist van doorontwikkelen en steeds iets verbeteren. Kleine en soms grotere stappen, in sprints van ongeveer een maand, waarbij product owner Wai Chiu van ROC Midden Nederland steeds nauw betrokken was. En het resultaat mag er zijn.
Synetic heeft ROC Midden Nederland ontzettend goed geadviseerd door een geweldig team samen te stellen die de bestaande websites naar volle tevredenheid hebben omgebouwd.
Eén scholenkoepel, één website
Het belangrijkste waarvoor het ROC bij Synetic aanklopte, was ‘wandjes neerhalen’. Geen afgezonderde colleges meer, met losse opleidingspagina’s waar de lezer nooit meer wegkomt. Nee, één online omgeving voor alle verschillende opleidingen en scholen binnen de grootste koepel van Midden-Nederland. Zodat je overzicht hebt als geïnteresseerde bezoeker, en zodat colleges kunnen profiteren van elkaars populariteit. Hoe gestroomlijnder de verbinding tussen verschillende hoeken van de website, hoe beter de online zichtbaarheid van het geheel.
Steeds weer ruimte voor verbetering
Gaandeweg kwamen we erachter dat er meer kon en moest gebeuren. Een frisse contactpagina bijvoorbeeld, of een nóg betere zoekfunctie voor alle opleidingen. Het hele platform hebben we naar Drupal 9 getild, de laatste versie van de bekende open-source webdevelopment-software waarmee Synetic graag werkt.
Het is nu eenmaal superfijn samenwerken met een toegewijde klant. Wai en ROC zitten nooit stil: ze willen continu doorontwikkelen. En dat zie je in het resultaat.
Toegankelijk design
De evolutie laat zich het beste zien aan de voorkant van de website. Maar, voegt onze Team & Product Lead Niels van Aken eraan toe: daarbij heeft Henry Handsome ook een grote rol gespeeld. Dit designbureau – onze vaste partner wanneer het op merkstrategie en digital design aankomt – heeft het uiterlijk van de website samen met onze front-end developers iets extra’s gegeven. Beter gebruik van witruimtes, een ander lettertype, duidelijke buttons; dat soort details geven de gebruiker net wat meer rust, en zorgen ervoor dat je meteen weet waar je heen moet.
Part of the team
Als je stappen wilt zetten als team, moet je kunnen zeggen wat je vindt. Wai Chiu van ROC
Midden Nederland was wat dat betreft de ideale teamplayer. Chiu gaf duidelijk aan welke doelen hij wilde bereiken. Met een goede dosis vakmanschap en uitgebreide Drupal-ervaring konden wij vervolgens richting aangeven en begeleiden. Chiu nam ons advies graag aan en samen maakten we er een hecht partnership van. Mét tijd voor een grapje.
De samenwerking met Synetic was meer dan prettig. Er was een gezonde dynamiek tussen wat wij als opdrachtgever wilden en wat Synetic kon leveren. Zoals het hoort!
Altijd blijven ontwikkelen
Goed nieuws: we zetten dit partnership voorlopig voort en we blijven verderwerken aan het huidige platform. Het kan altijd beter, hebben we al gezien. Bovendien moeten we ons soms aanpassen aan een nieuwe situatie, zoals toen scholen tijdens de lockdown online moesten lesgeven. Dat betekende snel schakelen, ook voor ons als digital agency. Trouwens, op de achtergrond zijn we voor ROC Midden Nederland alweer met iets groters bezig. Wat, daarover hopen we je snel meer te vertellen.