Van fusie tot futureproof: de digitale transformatie van Talland College

Sinds augustus 2024 delen het Noord-Hollandse Horizon College en Regio College dezelfde nieuwe naam: Talland College. Door de handen ineen te slaan, hebben ze meer mogelijkheden om goed en gevarieerd onderwijs te bieden in de regio’s West-Friesland, Zaanstreek-Waterland en Noord-Kennemerland. En bij een nieuwe naam hoort natuurlijk een frisse huisstijl én bijpassende website. Synetic hielp het Talland College bij deze digitale transformatie en gaf de scholengemeenschap zo een volledig eigen signatuur.

‘Fusies maken van twee identiteiten één’, zegt Thierry, Solution Architect bij Synetic. ‘Daarom zien we vaak dat de online omgeving ook onder handen wordt genomen: je voegt verschillende websites samen en die ga je herontwerpen.’ Thierry begeleidde het hele voortraject, van aanvraag tot ontwikkeling. Zo slaat hij de brug tussen klanten en developers: in dit project vertaalde hij de wensen van het Talland College door naar frontend-developer Stef.

Alles-in-éénleverancier

Bij het Talland College heeft online communicatiespecialist Marjolijn de touwtjes van het project in handen. ‘Toen ik in november 2022 bij het Horizon College kwam werken, wist ik al dat er een nieuwe website moest komen. Het was alleen nog wachten tot het ministerie de fusie zou goedkeuren. Toen het officieel was, gingen we gauw op zoek naar een bureau. We wilden ‘t liefst eentje uit de regio. Het Haarlemse Synetic blonk uit: niet alleen dankzij hun ervaring in de onderwijssector, maar ook doordat ze iedere expertise konden leveren – van strategie tot design en development. Dat doen ze samen met hun design-partner Henry Handsome.

Veel te doen in weinig tijd

‘Nadat het startsein in december 2023 was gegeven, gingen we gelijk aan de slag’, vertelt Stef. ‘Om te beginnen, hebben we een landingspagina ontworpen. Zo stond er in ieder geval alvast iets online voor bezoekers.’ Thierry: ‘De grootste uitdaging? Tijd. Of eigenlijk het gebrek eraan. Om eerst de klantvraag kristalhelder te krijgen, hebben we meerdere sessies met alle stakeholders gedaan – een proces van zo’n twee maanden.’

‘Daarna waren er nog vijf maanden over tot de deadline’, vertelt Stef. ‘In die fase hebben we een compleet nieuw platform ontworpen. Dat deden we met Drupal en op basis van het design van Henry Handsome. Half juni leverden we de boel op. Zo zouden Marjolijn en haar collega’s nog genoeg tijd hebben om content te checken en aan te vullen vóór de start van het nieuwe schooljaar.’

Een design dat past bij studenten

Henry Handsome heeft in samenwerking met Young & Handsome een design gemaakt dat volledig aansluit op de jonge doelgroep. De website is gebouwd om op elk scherm te werken. Met mobile-first als basis. Ook heeft de nieuwe website veel speelse elementen. Zo werken we met een gedurfd en aanwezig kleurenpalet en gaan we steeds meer animaties toevoegen.

talland mobile design

Van twee weer één maken

Je website is meer dan alleen een platform, meent Thierry. ‘Het is je visitekaartje: bij een fusie is dit toch een van de eerste zichtbare stappen in een nieuwe richting.’ Marjolijn: ‘Het is ook de plek waar nieuwe studenten zich inschrijven, je zou dus zelfs kunnen zeggen dat het een soort wervingsportaal is.’

Het samenvoegen van alle opleidingen van twee scholen in één inschrijfsysteem was een flinke technische uitdaging. ‘We werken met de software van Eduarte, het systeem waarin studenten zich inschrijven voor een bepaalde opleiding. Hoewel we aan de achterkant nog met beide systemen werken, hebben we het aan de voorkant als één inschrijfsysteem kunnen presenteren.’ 

Supersnel en soepel schakelen

‘Het was heel leuk om met zo’n gemêleerde, en vooral enthousiaste groep mensen samen te werken’, gaat Marjolijn verder. ‘Allemaal hadden ze ergens anders verstand van. En als er in dit specifieke team kennis ontbrak, werd er alsnog iemand ingeschakeld die het antwoord wél had. Op die manier merk je dat Synetic echt met je meedenkt. Dankzij de nauwe samenwerking die ze met deskundige partners hebben, hoefden wij bijvoorbeeld ook niet zelf op zoek naar designers of SEO-specialisten. Die haalden we gewoon uit hun eigen collectief: Label34. En een mooi voordeel hiervan was dat er zo geen vertraging ontstond.’

Stef sluit zich bij haar aan: ‘De samenwerking met het Talland College verliep heel soepel. Gelukkig maar: we moesten snel schakelen, anders zouden we het nooit redden. Het scheelde dat Marjolijn en haar collega Kirsten zélf knopen door konden hakken – ze hoefden intern niet continu toestemming te vragen.’ Thierry vult aan: ‘Ook de overdracht van het werk tussen verschillende stakeholders ging steeds probleemloos. Daarin wil nog weleens wat verloren of verkeerd gaan.’

Een goed begin…

Hoe het er nu voor staat met de website? ‘Voor m’n gevoel staan we nog aan het begin’, lacht Marjolijn. ‘Nee hoor, er is echt al zó veel goed werk geleverd. Maar het is nog niet klaar nu de website live is.’ Thierry vult aan: ‘Na livegang blijf je tegen dingen aanlopen: de spellinggevoeligheid van de zoekfunctie bijvoorbeeld. Dingen die zich vooraf lastig laten vastleggen.’ Marjolijn: ‘Daarom hebben we besloten om Synetic voorlopig dicht bij ons te houden. Ze springen de komende jaren nog zestien uur per maand bij voor optimalisaties. Afgaand op de afgelopen maanden, hebben we daar alle vertrouwen in!’

Benieuwd naar het resultaat? Bekijk de website van Talland College!

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact op!

We werken onder andere voor