Nieuwe website KRO-NCRV: een beleving voor bezoekers
KRO-NCRV is een maatschappelijke mediaorganisatie die zich richt op drie pijlers: zingeving, een verbonden samenleving en duurzaamheid. Deze thema’s komen terug op de nieuwe modulaire website, ontwikkeld door Synetic. Het resultaat? Een site die de idealen van KRO-NCRV vertaalt én impact maakt op de bezoekers.
Voor KRO-NCRV is de website een belangrijke schakel in het opbouwen van een relatie met het publiek. Synetic ontwikkelde een modulaire website die de idealen van de omroep als maatschappelijke mediaorganisatie digitaal vertaalt. De focus ging daarbij van losse programma’s naar overkoepelende thema’s. Ook qua stijl, performance en consistentie kreeg de website een update, uitgevoerd volgens de principes van een overal toepasbaar design system. De redactie kan met het toegankelijke CMS eenvoudig onafhankelijke websites voor tv-programma’s toevoegen en content koppelen. Binnen de organisatie helpt de structuur van de site een mentaliteitsverandering op gang, terwijl het publiek een bredere beleving krijgt. Met de nieuwe website maakt KRO-NCRV de impact die het graag wilde maken.
Van programmaloyaliteit naar themaloyaliteit
KRO-NCRV is een maatschappelijke mediaorganisatie en wil impact maken. Om die ambitie vorm te kunnen geven, moest de bestaande website vernieuwd worden.
De omroep vroeg Synetic een nieuwe, modulaire website te ontwikkelen. Een site die de idealen van het bedrijf over zingeving, een meer verbonden samenleving en duurzaamheid digitaal vertaalt. Waar in de oude situatie de programma’s leidend waren, wilde KRO-NCRV dit verbreden en toewerken naar een opzet waarbij thema’s de basis vormen.
Vloeiende verwijzingen
KRO-NCRV wilde de content op haar website een optelsom laten zijn, in plaats van een verzameling individuele onderdelen. Gebundeld en thematisch gerangschikt, vol ‘vloeiende’ doorverwijzingen. Ook kon op het gebied van stijl, performance en consistentie nog een slag geslagen worden. De nieuwe website moest bestaande problemen ondervangen en tegelijk een mentaliteitsverandering binnen de organisatie in gang zetten: minder gericht op losse programma’s en meer op gedeelde thematiek. Voor haar publiek wilde de omroep vooral de beleving verbreden.
Efficiënt samenwerken met een design system
De grote hoeveelheid content en de gewenste consistentie brachten ons als vanzelf tot het gebruik van een design system. Het ontwerp bestaat hierbij uit een serie componenten die in verschillende combinaties hergebruikt kunnen worden. Deze methode maakte ook het samenwerken met KRO-NCRV en designbureau Vruchtvlees makkelijker.
Het resultaat? De nieuwe, modulaire website is flexibel en toekomstbestendig. De redactie kan eenvoudig onafhankelijke websites voor tv-programma's toevoegen. Na verloop van tijd zal één groot ecosysteem bezoekers voorzien van diverse thematisch gerelateerde content.
“Nu het gelukt is om het zo gewenste ‘vloeibare’ platform te realiseren, komen nieuwe perspectieven in zicht”, vertelt Koen van den Bijgaart, digitaal strateeg bij KRO-NCRV. “We kunnen nu veel meer gaan denken in acties en impact in het land. Langs de lijn van thema’s en minder vanuit individuele titels.”
Een wereld van content gaat open
De manier waarop het CMS voor de redactie van KRO-NCRV is ingericht, inspireert redacteurs om verder te kijken dan hun eigen programma's. Op deze manier draagt de website op een praktische manier bij aan het creëren van verbinding en het doorbreken van de silo’s. Met de nieuwe KRO-NCRV website is voor zowel bezoekers als redacteurs een wereld van content opengegaan.
De technologie aan de achterkant
Sam Zwaaij, Lead front-end developer bij Synetic vertelt meer over de technologie aan de achterkant: "KRO-NCRV heeft meer dan honderd tv-programma’s. De meeste daarvan hebben meerdere seizoenen met diverse afleveringen. Elke aflevering wordt opgeknipt in clips en fragmenten. Dit resulteert in een architectuur met meer dan 100.000 mediabestanden."
Slimme integratie
"Synetic schreef hiervoor een integratie die de website verbindt met het systeem Publieke Omroep Media Service (POMS). We maakten het hierbij voor websitebeheerders een stuk simpeler om media te importeren. Beheerders kiezen per programma wat er binnengehaald wordt en wat wel of niet in sync blijft. We hebben de module dusdanig generiek opgezet dat, wanneer hij voor een andere website gebruikt wordt, hier makkelijk op ingehaakt kan worden."
Makkelijk en veilig verschillende formulieren beheren
"Ook hebben we een integratie gemaakt voor contact-, inschrijf- en nieuwsbriefformulieren. Hierdoor hoeven redacteurs niet meer via iFrames te werken, maar hebben ze een net, responsive formulier dat ze binnen de website in hun eigen stijl kunnen tonen. Met behulp van deze oplossing worden privacygevoelige gegevens veilig en centraal beheerd."