Hoe werkt website personalisatie?
Stap 1. Klantgegevens verzamelen
Het begint met kennismaken. De personalisatietool is gekoppeld aan je CMS en verzamelt automatisch algemene klantgegevens van je websitebezoekers, denk aan leeftijd, locatie of apparaat. Alleen als ze hier toestemming voor hebben gegeven natuurlijk.
Stap 2. Klantprofielen bouwen
De volgende stap is klantprofielen bouwen. Door gedragspatronen te herkennen, kun je (handmatig of met machine learning) verschillende typen klanten onderscheiden. ‘Student op zoek naar een stage’ bijvoorbeeld. Of ‘marketeer met interesse in een socialmediacampagne’. Om iedere bezoeker de beste gebruikerservaring te geven, bepaal je voor elk klantprofiel welke content op je platform wel en niet zichtbaar is. Dat kan een enkele knop zijn, maar ook een complete landingspagina.
Stap 3. Content automatiseren
Klantprofielen klaar? Na twee of drie keer klikken weet de personalisatietool genoeg, en stemt je CMS de content op je website automatisch af op het gedrag van de gebruiker. Zo navigeert iedere bezoeker over een versie van je website die perfect bij ‘m past.
De voordelen van gepersonaliseerde content op een rij
Krijg meer leads
Een boeiend achtergrondartikel of contactformulier op preciés de juiste plek. Als je bezoekers snel vinden wat ze zoeken, merk jij dat aan de doorklikratio. En aan je conversie.
Maak klantprofielen aan
Om elk type klant op maat te bedienen, bouw je eerst klantprofielen. Dat kan makkelijk handmatig. Of je kiest voor machine learning en laat de computer gedragspatronen herkennen.
Fix het zonder IT’ers
De installatie is zo geregeld. Het dashboard waarin je de personalisatietool bestuurt, is bovendien heel gebruiksvriendelijk. Wij leggen uit hoe het werkt en blijven beschikbaar voor vragen.
Ontdek of het bij je past
Starten is simpel, en kan al met het aan- of uitzetten van een klein onderdeeltje op je website. Bevalt het? De personalisatietool biedt oneindige mogelijkheden om uit te breiden.
Voldoe aan alle privacywetten
We gebruiken alleen klantgegevens waar bezoekers zelf toestemming voor hebben gegeven. First party data, noemen we dat. Deze beschermen we goed, dus je opereert volledig AVG-proof.
Verbind met andere applicaties
De verzamelende klantgegevens zijn beschikbaar voor al je digitale kanalen. Ook voor je mailprovider bijvoorbeeld. Zo kun je via elke applicatie veilig maatwerk content aanbieden.
Gepersonaliseerde content vs privacy
Persoonlijke gegevens beschermen we volgens de AVG. Dat betekent dat we alleen klantdata gebruiken waar jij eigenaar van bent, direct verzameld via je website (dus zonder tussenpartij). First party data, noemen we dat. Onze personalisatietool is bovendien geschikt voor alle Drupal-websites, een open source platform met krachtige beveiliging. Dat biedt meer voordelen, bijvoorbeeld voor je ranking in de zoekmachine.
10 trends rondom digitale transformatie
Blijf voorop lopen in het digitale landschap. Download het trendrapport en laat je inspireren.