Blik vanuit passie en expertise
Hessel Appers, Co-founder van Synetic en een van de zes oprichters van Label34, vertelt over zijn ervaringen van het Label. Hij blikt vooruit naar jaar twee, vertelt waar hij energie krijgt en hoe hij zijn strengths inzet in het motiveren van anderen.
Wat is jouw focuspunt binnen Label? Wat geeft je energie?
Het geeft mij energie om mensen bij elkaar te brengen en zorgen dat ze optimaal kunnen functioneren. Hoe kan Label34 jou als individu meer opleveren? Dat interesseert mij het meest. Kennissessies, gezamenlijke events organiseren, een vette onboarding. Nu kun je kennisnemen van andere disciplines. En lekker laagdrempelig. Want je kent elkaar, werkt samen aan projecten. De collega’s zijn ook echt geïnteresseerd in het werk dat de andere partijen leveren. Intern de mensen met elkaar verbinden. We willen de intrinsieke motivatie van onze medewerkers prikkelen. Als je bij een klant zit vanuit Synetic en je ziet een kans voor Gradient of Henry Handsome, dat je dat dan signaleert. Elkaar vervolgens opbelt en samen verder optrekken. We zien het gebeuren en dat geeft motivatie en energie.
We weten elkaar dus al goed te vinden. Hoe kunnen we dat nog verbeteren?
De masterclass, hackathon, kennissessies zijn belangrijk. Dat moeten we continueren. Zodat je de verbinding blijft houden. Het allerbelangrijkste is daadwerkelijk projecten samendoen. Zien dat je elkaar opzoekt en zien dat het succes oplevert. Als je dat doet dan blijven de lijntjes lekker kort. Ik zie het ook voor me dat collega’s wat meer op één locatie samen gaan werken. Écht elkaar op zoeken.
Synetic zit diep in de Strength-Based Culture. Hoe gebruik je jouw strengths bij het nóg beter maken van L34?
Ik heb verantwoordelijkheidsbesef hoog staan. Ik geloof dat je verantwoordelijkheid niet kan opdragen, dat het iets is wat je gaat voelen voor iets. Omdat je een resultaat wil behalen. Ik denk dat ik ervoor kan en wil zorgen dat medewerkers zich meer verantwoordelijk gaan voelen, omdat het gestimuleerd wordt. Ze zien dat er ruimte voor is. En natuurlijk heel indirect. Je gaat mij niet horen zeggen: ‘Hé, je moet meer verantwoordelijkheid nemen.’ Nee, ik wil er juist samen naar kijken dat je je echt verantwoordelijk gaat voelen en de ruimte daarvoor neemt. Die stimulatie is zo belangrijk. Of je ergens vijf jaar werkt of pas een maand, als je ziet waar iemand energie van krijgt en je stimuleert om daar wat mee te doen, dan ontstaat verantwoordelijkheid.
Label34 is net even anders dan wat we al kenden in de markt. Waarom vind je dat zo belangrijk?
Op deze manier zoeken we een duurzame relatie op met onze klanten, of beter gezegd partners. We willen uitgaan van het menselijke en hun talenten. We kijken goed naar wat energie oplevert in plaats van wat ons de hoogste plek in de markt geeft. En zoals Fanny ook al aangaf: ‘ik zou het supervet vinden als we gezien worden als een collectief dat hun tijd ver vooruit was’. Dat vind ik mooi en dat hoop ik ook echt. Dat meer bedrijven vanuit passie en expertise kijken.
Hoe vullen de drie partijen elkaar aan volgens jou?
Als je kijkt naar de verschillende diensten die we aanbieden, dan zit Henry aan de voorkant om een goed merk neer te zetten. Wij zijn meer van de technologie en vervolgens het vliegwiel bij Gradient. Ik denk dat het heel erg bevestigd dat we met deze manier van werken gaan voor expertise. Omdat we zeggen, elke organisatie heeft en behoudt zijn expertise en we zoeken elkaar alleen op als dat ook écht meerwaarde heeft voor de klant. Het is ook geen verplichting om allemaal voor elke klant te werken. Dat is krachtig. We vullen elkaar dus echt aan zodra een andere expertise van groot belang is. En als het een keer niet zo is, dan werken we los van elkaar.
Voor onze medewerkers natuurlijk ook heel leuk. Want je komt makkelijk met andere expertises in aanraking, maar je focus blijft bij je eigen vakgebied.
Beantwoord Label34 de vragen die nu spelen in de markt?
We zien gewoon bij de grote klussen dat het begint bij de merkbeleving, de visie, concept, technologie en online marketing. Dan komt gewoon ons hele arsenaal langs. We zien steeds meer klantverzoeken die álles nodig hebben. Dat is natuurlijk al wel langer zo, maar nu heeft een klant gewoon één partij en daarmee verloopt alles. Je stemt makkelijker dingen af. Er is meer binding en meer kennis over elkaar.
We zitten nu in oktober 2023. Label34 bestaat nu echt een jaar. Wat is het idee voor jaar twee?
Pfoe, wat gaat de tijd snel. In jaar twee moeten we werken aan het bewijs dat ons concept werkt. Klanten en medewerkers moeten voelen en zien dat het werkt. En dat alleen maar vergroten. Meerdere succesverhalen creëren. En daarvan leren. Intern is het zo leuk om te zien dat we elkaar op sociaal vlak ook vinden. Samen padellen, hardlopen en op wintersport. Dat blijven we natuurlijk doorzetten. Daarnaast actief blijven werken aan kennisdeling. Ingaan op de inhoud. De ontwikkelingen in de gaten houden en meer aandacht geven.