Energie die elkaar versterkt
Joost Appers, Co-founder van Synetic en een van de zes oprichters van Label34, vertelt over zijn ervaringen van het Label. Hij blikt terug op de afgelopen maanden, vertelt over de doelen, waarom onze Strength Based Culture zo belangrijk is en hoe het Label wil groeien.
Label34 bestaat bijna een jaar. Hoe vind je dat het gaat?
“Ik ben enorm tevreden, het gaat goed. Het is mooi om te ervaren om met de zes founders de samenwerking aan te gaan en te zien hoe de energie elkaar versterkt. Iedereen heeft een unieke kijk op zaken. De plannen die hieruit komen, kunnen we weer met anderen uit de organisaties doorvoeren. Dat geeft een gevoel van verbondenheid en ook wel collegialiteit. We worden steeds meer een geheel, in plaats van drie losse partijen. Dat bevalt me goed.
Ook ontstaan er steeds meer gezamenlijke initiatieven. Het organiseren van een masterclass, samen wintersporten, de Label34 Hackathon en een hardloopwedstrijd. We weten elkaar echt te vinden. Ook op het gebied van projecten. Heel gaaf dat we verschillende projecten hebben lopen die we vanuit alle drie de organisaties bedienen.
Dus wat dat betreft, alles wat we ervan hebben gehoopt, lukt. En het gevoel dat we erbij krijgen, is nog nog veel leuker dan verwacht.”
En wat is het doel? Hebben jullie dat aan het begin echt bepaald?
“We wilden de drie bedrijven laten werken als één integraal geheel, met behoud van eigenheid en ondernemerschap. Dat was ook echt ons doel. Op deze manier geven we het antwoord op de vraag van de klant én blijven we ondernemende clubs die werk blijven maken van hun eigen groeistrategie.
De 3 E’s (Entrepreneurship, Efficiency & Expertise) zijn voor ons de leidraad. Ons integratieplan was niet volledig dichtgetimmerd aan de start. Maar juist door met Label34 de 3 E’s belangrijk te maken, zien we dat dit ook invulling geeft aan onze samenwerking en het behalen van doelen.”
Synetic zit als webdevelopment agency binnen het label, wat is dan echt de toegevoegde waarde die zij bieden?
“Wij kunnen nu een volledige developmentkoers varen. En juist zó specialistisch zijn, omdat we ons niet op marketing, branding en design hoeven te richten. Binnen Synetic kunnen wij iets wat de andere partijen niet kunnen, en andersom geldt dat ook. Dat zorgt voor een unieke propositie.
De laatste jaren zijn we binnen onze Development specialisatie iets meer verbreding gaan opzoeken. Zoals nieuwe frameworks, nieuwe platformen zoals Shopware en ook systemen als Alumio waar we als system integrator fungeren. Het gaat nu veel meer om het bedenken, leveren en onderhouden van digitale systemen die onderdeel uitmaken van het digitale landschap van de klant. Wij helpen als technische curatoren de klant in het varen van de juiste technische koers. Van strategie tot executie en beheer.
Als deel van Label34 hebben we de mogelijkheid om veel dieper op ons specialisme in te gaan. En de andere twee doen dat ook. Dan heb je drie gespecialiseerde bedrijven die het totaalaanbod bieden. Dat is een gouden greep. Klanten zijn op zoek naar specialisten en willen het beste wat er te krijgen valt. Dat kunnen wij bieden.”
Bij Synetic zit Strength Based werken echt in ons DNA. Hoe is dat ontstaan?
In 2018 en 2019 waren we bezig met een reorganisatie en maakten we nieuwe teams. We zochten een methodiek die ons daarbij kon helpen. De Strengths Finder van Gallup kwam al snel naar voren. Toen we hiermee gingen werken, paste het direct. Het past bij de generatie mensen met wie wij werken en het past bij de maatschappelijke tendens waarbij mensen op steeds jongere leeftijd bezig zijn met bewustzijnsontwikkeling. Mensen zijn in beginsel niet hun functie maar hun eigen unieke ik met hun specifieke kwaliteiten en voorkeuren. We willen mensen niet in een hokje plaatsen, maar ze juist faciliteren in hun groei en eigenheid.
Met Label34 willen we dat ook laten zien. Daarom hebben we ook hier het Strength Based werken doorgezet. De menselijke kant is het uitgangspunt. Je medewerkers komen zo op een natuurlijke manier tot een goede prestatie. Het belangrijkste is dat je jezelf kan zijn. Want daar haal je de meeste energie uit en blijf je gemotiveerd.”
Label34 wil groeien. Maar hoe eigenlijk?
“We willen groeien binnen de drie bedrijven door meer mensen aan te nemen. Zo kunnen we meer kruisbestuiving creëren op verschillende assen. Dat kan als je zo goed mogelijk geïntegreerd bent met elkaar. We zien L34 als een vliegwiel voor ons alle drie. En als ik echt mag dromen, zie ik Label34 gewoon voor me met een paar honderd man groot. En op een dag ook met andere partijen erbij. Daar zijn we nog niet heel actief mee bezig, maar we houden wel onze ogen en oren open.”