Hoe Synetic voor Synetic werkt
Synetic is klant van Synetic. Klinkt misschien gek, maar daarmee bedoelen we: onze werkwijze is altijd dezelfde, of we nu voor klanten of onszelf werken. Esmée (Marketing Specialist) en Stef (Frontend Developer) geven een inkijkje in onze methode: van klantvraag tot ticket, van sprint tot eindproduct – een proces afgestemd op langdurige digitale partnerships.
Netjes in de rij aansluiten
‘Als ik iets gedaan wil krijgen,’ begint Esmée, ‘dan gaat dat op de officiële manier. Ik ben Marketing Specialist bij Synetic, dus veel met de website bezig: ons uithangbord. Als Product Owner (PO) klop ik constant met vragen en verzoeken bij de development-teams aan, net als iedere andere klant. Soms voor kleine aanpassingen en verbeteringen, soms met kersverse ideeën. Een navigatiebalk, zoekfunctie, volledig nieuwe homepage of sollicitatieformulier: ik bedenk, onze developers bouwen.’
‘Maar ik moet gewoon in de rij aansluiten, hoor! Kortom: tickets maken en sprints inplannen. Ondanks dat we dagelijks met elkaar aan de lunchtafel zitten, hanteren we onze ‘normale’ werkwijze – zodat intern werk niet blijft liggen. Groot voordeel is natuurlijk wel dat de lijntjes extra kort zijn. Als ik een vraag heb, loop ik gewoon even naar de ruimte hiernaast. Maar die korte lijntjes betekenen soms ook: we schuiven het op. Want als de nood hoog is, gaat écht klantwerk altijd voor.’
Get your tickets now
Hoe gaat zo’n traject vervolgens? ‘Ik boek eerst tijd in bij de Projectmanager (PM). Voor de Synetic‑website is dat Felice, een van Projectmanagers bij Synetic. Ik geef aan wat ik allemaal wil en wat prioriteit heeft. Stef is de Product Lead (PL) voor het project ‘Synetic’. Hij beoordeelt de tickets, werkt ze verder uit en beoordeelt hoe veel tijd het gaat kosten.’ En dan gaan we los. Althans, zodra de sprint is begonnen waar de Synetic-tickets tussen zitten.
Samen sprinten
‘Alle tickets van onze klanten komen op één hoop’, aldus Stef. ‘En op basis van urgentie werken we alle verzoeken af, in zogeheten verzamelsprints. Dat vinden we fijn, omdat we zo een stuk flexibeler kunnen inspelen op onvoorziene problemen. Stel dat een website van een klant plots uit de lucht is, of draait op een versie van Drupal die binnenkort end-of-life is. Hartstikke leuk dat Esmée dan allemaal dingen wil, ze zal toch even moeten wachten. Nog een voordeel van die flexibele verzamelsprints: we vinden makkelijker gaatjes voor kleine klussen tussendoor.’
Terwijl we bezig zijn, houden we onze klanten continu op de hoogte. Alles gaat in overleg en de lijntjes zijn kort. Esmée: ‘Als we samen in zo’n sprint zitten is er vaak en intensief contact, zodat dingen snel op en neer kunnen. Dan is het niet de bedoeling dat ik twee weken op vakantie ga!’ Stef vult aan: ‘Daar maken we van tevoren duidelijk afspraken over, zodat je weet wat je aan elkaar hebt. Voor ons prettig, voor klanten ook.’
Langetermijnsamenwerking
‘Als we iets hebben afgerond, gaat het eerst langs een collega, want we werken altijd met een vierogenprincipe’, vervolgt Stef. ‘Groen licht? Pas dan gaat het naar de klant voor feedback, en is er nog zat ruimte voor back and forth.’ Esmée: ‘Alle bestaande tickets afgewerkt en website weer voorzien van nieuwe ontwikkelingen? Dan begint het hele riedeltje eigenlijk weer van voor af aan. Want laten we wel wezen: een digitaal product is nooit écht af.’
‘Daarom komen we zelf ook vaak zat met suggesties voor verbeteringen en zijn we kritisch op verzoeken van klanten én collega’s’, vervolgt Stef. ‘Opdrachtgevers – intern of extern – hebben niet altijd in de gaten hoe complex, tijdrovend of duur een verzoek is. Dan nemen we ze een beetje in bescherming tegen zichzelf, dat waarderen ze. Zo blijven we eigenlijk constant in gesprek. We willen een digitale partner zijn, geen u‑vraagt-wij-draaien-bedrijf. We’re in this for the long run.’