Redesign met behoud van merkidentiteit
  • Ardoer homepage 2016
  • Ardoer boekingspagina
  • Ardoer kamperen pagina
Ardoer background

Boekingswebsite en camping-app

Ardoer logo

Ardoer is een marketingcoöperatie van campings in het hogere segment. Zij zagen dat steeds meer mensen via een mobiel apparaat de website bezochten of een boeking deden. Om hier beter op in te spelen werd Synetic ingeschakeld voor het realiseren van een nieuw design en het optimaliseren van de boekstraat.

Uniek campingplatform

Wat Ardoer uniek maakt is dat zij het enige campingplatform in Nederland zijn waar campings de ruimte wordt geboden om hun eigen uitstraling en huisstijl te hanteren. Dit vormde direct een van de grootste uitdagingen voor het redesign van de website.

Om deze onderdelen te waarborgen komen in het nieuwe design van de website de eigen kleuren van Ardoer terug, maar is het merk wel meer naar de achtergrond gebracht. De focus komt hierdoor meer op de campings zelf te liggen.

Dit is onder meer gerealiseerd door een vaste navigatiestructuur en interactiegelaagdheid aan te brengen. De interactie binnen Ardoer is gebaseerd op een vaste kleurenset voor onder meer content, knoppen en links, waarbij een vaste structuur wordt aangehouden.

Ardoer kamperen pagina

Waarborgen eigen identiteit

Iedere camping heeft binnen Ardoer zijn eigen subsite, waar alle informatie over de camping zelf staat vermeld.

Per campingpagina is de primaire en secundaire kleur gebaseerd op de huisstijl van de camping, waardoor iedere camping zijn eigen merkidentiteit beter kan uitstralen.

Campings kunnen daarnaast zelf binnen een vast stramien de content op hun subsite aanpassen, zoals informatie over het park, de omgeving en lopende aanbiedingen.

Uiteraard is Ardoer geoptimaliseerd voor zoekmachines en draagt dit eraan bij dat de subsite van iedere camping hoog in de organische zoekresultaten van onder meer Google staat.

Ardoer boekingspagina

Verschillende boekingssoftware koppelen

Een andere uitdaging binnen dit project was het realiseren van de juiste Drupal koppelingen, omdat niet iedere camping dezelfde boekingssoftware gebruikt.

Een van de grote voordelen van Drupal is dat het CMS goed is in het koppelen van verschillende systemen aan één front-end. Op Ardoer kunnen bezoekers hierdoor real-time de beschikbaarheid van een camping zien en direct reserveren, boeken en afrekenen via de boekingssoftware van de camping.

Ardoer homepage 2016

Conversie gedreven

Een van de belangrijkste wensen van Ardoer was om tegelijkertijd met het redesign ook de conversie op de website te verbeteren.

Mede daarom is ervoor gekozen om het navigatiemenu bondig te houden en als eerste alle aanbiedingen te tonen.

Daaronder is op de homepage een grote zoekfunctie geïntegreerd, waardoor websitebezoekers direct kunnen zoeken naar campings.

Ook worden er op de homepage handige filters weergegeven die bezoekers helpen sneller op een camping terecht te komen die past bij hun wensen. Deze filters richten zich op campings die speciale faciliteiten aanbieden, zoals:

-Campings met manege

-Campings voor honden

-Luxe campings

Wanneer websitebezoekers vervolgens besluiten om via de website van Ardoer te boeken, komen zij terecht in een Ardoer ‘gebrande’ boekingsstraat die qua mechanisme en interactie overal hetzelfde werkt.

De gehele boekstraat is daarbij responsive opgezet zodat er geen onnodige afhaakmomenten zijn op mobiele apparaten.

Eindresultaat

Het eindresultaat is een zeer mooi online platform met een volledig nieuwe responsive huisstijl, waarbij zowel Ardoer als de campings de ruimte krijgen om hun eigen merkidentiteit uit te dragen.

Verder is het online platform dankzij Drupal uitermate schaalbaar, waardoor eenvoudig nieuwe campings kunnen worden toegevoegd. Deze campings kunnen daarbij gewoon hun eigen boekingssoftware blijven gebruiken dankzij de Drupal koppelingen die zijn gemaakt.

Door de zoekresultaten op de website overzichtelijk te presenteren en veel aandacht te besteden aan de boekingsflow, is het aantal afhaakmomenten op de website significant afgenomen en heeft dit bijgedragen aan een verbetering van de conversie.

Daarnaast kan precies worden ingezien waar bezoekers afhaken in het boekingsproces en naar aanleiding daarvan aanpassingen worden doorgevoerd.

"Wij werken al jaren prettig samen met Synetic. Ze hebben meerdere versies van de website voor ons gemaakt. Door onze praktijkervaring en de expertise en kennis van Synetic slagen we er steeds weer in om de site aan te passen aan een veranderende markt."
Jeannette Brinkman Ardoer.com