PIM-systeem Drupal koppeling
  • Bejo zaden specialist
  • Bejo magazine slider case
  • Bejo magazine inhoud slider case
Bejo header case

Drupal Multi-site zorgt voor eenvoudige schaalbaarheid en efficiëntie

Bekijk de website
Bejo logo

Bejo is al jaren een toonaangevende speler in de veredeling, productie en verkoop van groentezaden met inmiddels vestigingen in meer dan dertig landen wereldwijd. Het familiebedrijf uit Warmenhuizen loopt voorop met innovaties en gelooft sterk in kennisdeling, ook online.

Bejo kwam mede daarom bij Synetic met de vraag om een nieuwe website te realiseren die zowel informeert als inspireert. Daarbij werden vooraf de volgende eisen gesteld:

-Merkidentiteit duidelijk laten terugkomen in online huisstijl

-Eenvoudig kunnen opzetten van nieuwe internationale websites

-Betrouwbare koppeling met het PIM-systeem Perfion

-Producten eenvoudig online en binnen de websites zelf vindbaar maken

Bejo zaden specialist

Merkidentiteit

De merkidentiteit van Bejo is krachtig en bestaat uit een aantal primaire kleuren, gecombineerd met verschillende tinten hiervan. De huisstijl staat offline als een huis, maar online ontbrak nog de juiste structuur en gelaagdheid. In samenwerking met de merkspecialisten van Bejo hebben we de huisstijl doorvertaald naar een ‘Digital Brandstyle’.

Door verschil in kleurgebruik en indeling van de header kunnen we gebruikers helpen te begrijpen hoe diep zij in de website zitten. Zo bevat de homepage een inspirerende foto om te laten zien dat de bezoeker op de juiste website zit, terwijl bij een overzichtspagina de focus ligt op het zo snel mogelijk vinden van producten en een detailpagina juist vooral voorzien is van data.

Het biologische zadenassortiment is duidelijk een Unique Selling Point (USP) van Bejo, aangezien zij hier al ruim 20 jaar aan werken en vooroplopen in hun markt. Om dit uit te lichten is de huisstijl van Bejo verrijkt met een eigen kleurenpalet voor de biologische verpakkingen en communicatie. Dit hebben wij uiteraard ook in de website weten door te voeren.

Om de online branding van Bejo verder te verrijken hebben wij de iconenset vernieuwd. Zowel voor verpakkingen, folders als online gebruikt Bejo iconen om groei- en zaaikenmerken van producten te duiden. Deze set hebben wij voor Bejo opgefrist en consistenter gemaakt, zodat deze nu voor zowel online als offline toepassingen kan worden ingezet.

Bejo online magazine case

Online magazine

Door middel van persoonlijk contact, klantenbinding en het uitdragen van expertise wil Bejo een (online) kennispartner in zijn vakgebied zijn.

Om dit te realiseren ligt binnen de website de focus op de vertegenwoordiger van een land (of regio binnen een land). Websitebezoekers hebben bijvoorbeeld altijd de mogelijkheid om direct contact op te nemen met deze vertegenwoordigers, waardoor ook de mensen achter het bedrijf beter voor het voetlicht worden gebracht. Daarnaast is Bejo zeer actief op social media en wordt er per land een strategische keuze gemaakt welke kanalen hiervoor het beste kunnen worden ingezet.

Al deze kennis komt ook samen in het online magazine, dat per land als een content hub wordt ingezet. Hierin staan onder meer blogartikelen en interviews die de kwaliteit en kunde van Bejo nog meer naar voren brengen.

Bejo groeischema

PIM-systeem Drupal koppeling

Het managen van alle content en informatie rondom het uitgebreide assortiment van Bejo gebeurt middels een Product Informatie Management systeem, kortweg PIM-systeem. Hiervoor zet Bejo Perfion in, een PIM-systeem dat volledig naar eigen wens inhoudelijk kan worden vormgegeven.

Voor ons lag de uitdaging om deze berg aan data vanuit het PIM-systeem op de juiste manier te ontsluiten en weer te geven op de website. Samen met Bejo is daarom bepaald hoe de data in het PIM-systeem gestructureerd diende te worden, om deze vervolgens te kunnen importeren. Een voorbeeld hiervan is het groeischema van een ras. De data hiervan wordt dankzij maatwerk volledig geconverteerd naar een datum, regio en cultivatiemethode.

Periodiek worden nu alle rassen opgehaald vanuit het PIM-systeem en als content naar de website geïmporteerd, inclusief afbeeldingen, waarden voor het zoeken etc.

De koppeling met Perfion is daarbij dusdanig opgezet dat het gemakkelijk is om deze uit te breiden met nieuwe velden. Wanneer Bejo bijvoorbeeld bij zijn zaden meer specificaties wil tonen is dit eenvoudig te realiseren.

Apache Solr maakt content vindbaar

De volgende stap was om al deze data op de website snel vindbaar te maken en in een duidelijk overzicht te tonen. Dit hebben we in twee stappen gerealiseerd.

Stap 1 - Allereerst is er voor het algemeen zoeken van content een koppeling gemaakt met Apache Solr, maar daarnaast is er ook een aparte implementatie van Apache Solr gedaan voor de rassen. Hierdoor worden de rassen duidelijk gegroepeerd op een overkoepelend gewas, bijvoorbeeld wortelen, met daaronder de versies van deze wortel.

Dankzij Apache Solr wordt deze gelaagdheid aan data heel mooi gevisualiseerd en is het via faceted search goed te doorzoeken.

Stap 2 – Daarbovenop hebben we een pdf-integratie gecreëerd om van raspagina’s direct een pdf-bestand te genereren, wat handig is voor zowel vertegenwoordigers als afnemers.

Bejo Apache Solr

Eenvoudig meerdere domeinen dankzij Drupal Multi-site

Bejo is wereldwijd actief en veelal in (kleine) landen rondom de meridianen en mede daarom is er gekozen voor Drupal Multi-site.

Met Drupal Multi-site kan Bejo nu eenvoudig een nieuw webdomein inrichten en zorgen dat alle functionaliteiten naar behoren werken. Door bijvoorbeeld de juiste naamgeving van het nieuwe domein in te voeren wordt automatisch de koppeling met Perfion gelegd.

Daarnaast heeft ieder domein zijn eigen taal en waarden voor zaden. Wanneer er een nieuw domein wordt aangemaakt voor een land, kan deze direct gekoppeld worden met de juiste data in Perfion. Op deze manier zijn op een heel efficiënte en schaalbare wijze nieuwe landen toe te voegen en is de data in de juiste taal.

Een ander voordeel van Drupal Multi-site is dat alles wat wij nu door ontwikkelen optioneel beschikbaar wordt gemaakt via een configuratieformulier. Per land en per domein kan worden aangegeven welke velden waar getoond dienen te worden binnen de website.

Internationale uitstraling

Met de nieuwe website straalt Bejo uit een online kennispartner te zijn waar relaties eenvoudig informatie vinden en daarover contact kunnen opnemen met de juiste personen.

Bejo was direct gecharmeerd van de flexibiliteit van zowel Synetic als Drupal om data te importeren vanuit het PIM-systeem. Ook het beheer en de wijze waarop data wordt getoond kan daarbij naar eigen smaak worden weergegeven.

Voor alles wat we hebben ontwikkeld is als uitgangspunt genomen dat dit zo dicht mogelijk bij Drupal blijft, zodat aanpassingen naderhand en de werking daarvan eenvoudig te configureren zijn.

Dankzij Drupal Multi-site kan Bejo eenvoudig nieuwe websites uitrollen, waarbij de koppeling met het PIM-systeem Perfion ervoor zorgt dat alle data altijd actueel is en wordt weergegeven in de juiste taal.

Ondertussen blijven we continu de website door ontwikkelen en voorzien van nieuwe functionaliteit, zodat Bejo ook in de (nabije) toekomst online voorop blijft lopen.