Online vertaling van een nieuwe merkpositie
  • Europeesche_Drupalwebsite_Synetic
  • Europeesche_Drupalwebsite_Synetic
  • Europeesche_Drupalwebsite_Synetic
  • Europeesche_Drupalwebsite_Synetic
Europeesche_Drupalwebsite_Synetic

Liefhebbers van verzekeringen en Drupal

Logo_Europeesche_Synetic_Portfolio

De Europeesche Verzekeringen is al bijna 100 jaar specialist in reis- en recreatieverzekeringen. Zij wilden zich met een nieuwe identiteit en huisstijl beter positioneren als een verzekeraar voor liefhebbers, waarbij een nieuwe website een van de onderdelen vormde. Synetic wist hiervoor de pitch te winnen en, als liefhebber van Drupal, de nieuwe identiteit van de verzekeraar online neer te zetten.

De uitdaging

De Europeesche startte in 2012 een onderzoek naar zijn eigen merkpositionering. Hieruit kwam naar voren, dat de gedachte die de verzekeraar bij mensen opriep onvoldoende werd ingekleurd.

Daarom is de Europeesche een traject gestart om de merkpositie te herdefiniëren. De nieuwe merkpositionering van de Europeesche is dat het een verzekeraar is “voor liefhebbers, door liefhebbers”. Europeesche wil laten zien dat zij zelf ook liefhebber zijn van de activiteiten die zij verzekeren.

Het staartstuk van dit traject vormde een nieuwe website, waarvoor Europeesche een aantal specifieke wensen had. Zo kwam uit een gesprek met de eigen IT-afdeling al snel naar voren dat een open source CMS de voorkeur genoot en daarbij de keuze viel op Drupal.

In dit nieuwe CMS zou het voor beheerders eenvoudig moeten zijn om de website aan te kunnen passen, waarbij wijzigingen die zijn gedaan ook worden geregistreerd en zijn te herleiden.

Daarnaast moest de website voor bezoekers niet alleen gebruiksvriendelijk zijn, maar ook de nieuwe identiteit uitstralen dat de Europeesche een liefhebber is van reis- en recreatieverzekeringen.

Synetic stond de volgende uitdagingen te wachten:

  • Flexibele website lay-out bouwen
  • Versie beheer systeem integreren
  • De verzekeringen voorzien van de gewenste functionaliteiten
  • Nieuwe liefhebbers identiteit laten terugkeren
Europeesche_Drupalwebsite_Synetic

De oplossing

Synetic is in september 2014 gestart met het project en heeft hierin samengewerkt met Virtual Affairs en grafisch ontwerper Yvo de Ruiter.

Flexibel

Synetic heeft gezorgd voor een uiterst flexibele website. Zo is de homepage opgebouwd en ingericht met verschillende onderdelen, die ieder afzonderlijk van elkaar gemakkelijk zijn aan te passen. En door de flexibiliteit kan de Europeesche bijvoorbeeld ook zelf bepalen hoe een landingspagina wordt ingericht.

Daarnaast is de website ontworpen vanuit een mobile first gedachte en volledig responsive opgezet. Hierbij is goed nagedacht over hoe mensen ieder apparaat gebruiken en daar zo optimaal mogelijk op ingespeeld. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een formulier via je smartphone, waarbij middels een enkel invulveld op de website vervolgens direct het formulier in je mailbox terechtkomt.

Schade melden

Om via de website van Europeesche een schade te kunnen melden heeft Synetic een flexibel systeem ingericht.

Er is een basiskanaal ontwikkeld, waarin kan worden aangegeven wat er is gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan een boot die is gestolen. Per product is er de mogelijkheid om een schade op verschillende manieren te melden.

In het CMS kan vervolgens door beheerders gemakkelijk worden ingevoerd wat de stappen zijn die uitgevoerd dienen te worden door de klant om de schade te melden.  De Europeesche kan deze stappen en de situaties geheel zelfstandig en naar eigen wens inrichten en aanpassen binnen het CMS.

Europeesche_Drupalwebsite_Synetic

Voor liefhebbers, door liefhebbers

De Europeesche wilde vooral met de nieuwe website uitstralen dat zijn verzekeringen voor liefhebbers zijn, maar ook ondersteund worden door liefhebbers.

De website is dan ook zo ingericht dat bezoekers snel worden geholpen, terwijl er ook een apart katern is waar de liefhebbers van de Europeesche persoonlijk aan het woord komen.

Een bootverzekering is bijvoorbeeld opgesteld door een werknemer die zelf fanatiek zeilt, terwijl iemand die jaarlijks op skivakantie gaat precies weet welke verzekeringen in dat geval handig zijn en hierover vertelt op de website.

De resultaten

De Europeesche heeft door de nieuwe website meer grip op zijn online aanwezigheid. Het beheer van de website is intuïtief en eenvoudiger geworden. Daarbij zorgt de nieuwe uitstraling van de website er voor dat bezoekers bijna verlekkerd worden om hun ontspanning op te zoeken.

De grootste verbeteringen aan de achterkant van de website zijn dat het CMS nu veel duidelijker is voor de beheerders. Daarnaast zorgt het beheer systeem binnen Drupal er voor dat wijzigingen in een artikel of pagina worden bijgehouden. Op deze manier is er een complete historie met wijzigingen voorhanden.

De Europeesche heeft zodoende veel meer zicht op wat er nu precies gebeurt op de website, waardoor ook beter een optimalisatie van bepaalde onderdelen en processen is te realiseren.

Goede reis

De Europeesche heeft continu gewerkt aan een sfeer waarin alle betrokken partijen goed met elkaar kunnen samenwerken, waardoor er geen gevoel van concurrentie was maar juist één van cohesie om samen het best mogelijke product te realiseren.