Bejo's Brandportal: een nieuwe digitale mediabank

Innovatief online platform laat Bejo beter communiceren.

Het mediaplatform van groentezaadveredelaar Bejo was tien jaar oud en aan vernieuwing toe. Uploaden ging traag en de zoekfunctie was onnauwkeurig. Ook het verzamelen en delen van media kon verbeterd worden. Tijd voor een opfrisbeurt met nieuwe features die het gebruiksgemak van de tool vergroten.

Identiteit bewaken in meer dan 30 landen

Er moest één digitaal platform komen waarop Bejo-medewerkers wereldwijd (in meer dan dertig landen) eenvoudig alle media én de huisstijlrichtlijnen kunnen vinden die ze nodig hebben voor marketing- en communicatie-uitingen. De mediabank moest snel, gebruiksvriendelijk, efficiënt en toekomstbestendig zijn.

Toegankelijke mediabank

Synetic ontwikkelde de Bejo Brandportal: een splinternieuwe, state-of-the-art digitale mediabank in Drupal 8. Met de innovatieve Brandportal kreeg Bejo precies het online platform waar het bedrijf naar op zoek was. Bejo-medewerkers hebben nu een tool in handen gekregen waarmee ze sneller en makkelijker met klanten en partners kunnen communiceren.

Zo kunnen beheerders beelden vele malen sneller uploaden dan bij de oude mediabank en kunnen beheerders bestanden omzetten naar een ander formaat. Ook de zoekfunctie kreeg een stevige upgrade, en werkt nu beter dan ooit tevoren.

Het platform is makkelijker te onderhouden en toegankelijker door zijn gebruiksvriendelijke opzet. In een paar klikken vinden medewerkers alles wat ze nodig hebben.

Afbeelding van de Bejo Brandportal website op een Macbook

Functionaliteiten

  • Cloud Convert

    Cloud Convert is een SaaS-dienst waarmee een applicatie bestanden kan lezen en er informatie uit kan halen. Met Cloud Convert worden thumbnails gemaakt van documenten, films, PDF's, RAW-bestanden en meer. Ook is het mogelijk om webpagina's naar PDF-bestanden of afbeeldingen om te zetten, of Word-documenten naar PDF. Ook voor Cloud Convert ontwikkelden we een open source module voor Drupal 8.

  • Azure AD Single Sign On

    Om het Bejo Brandportal zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, was het wenselijk om het te integreren via single sign-on (SSO). Dat deden we via een OpenID-integratie met Microsoft Azure AD. Applicatiebeheerders van Bejo krijgen hiermee zelf toegang tot de mediabank. Microsoft Azure AD is een onderdeel van het ecosysteem van Office 365 voor bedrijven.

  • Perfion-koppeling

    Met de Perfion-koppeling die we in het Brandportal bouwden, wordt informatie automatisch aan media gekoppeld. Zo is de informatie over een gewas of ras altijd up-to-date en toegankelijk. Gebruikers kunnen hiermee nauwkeurig naar relevante media voor specifieke producten zoeken.

  • Google Cloud Vision

    Voor Google Cloud Vision API hebben we gestandaardiseerd voor Drupal 8 en ingezet voor de Brandportal. Goolge Cloud Vision verdeelt foto's met behulp van krachtige machine learning-modellen in duizenden categorieën én biedt daarmee de mogelijkheid foto's automatisch te taggen en ze te verrijken met zoekwoorden.

  • Media collections

    Bejo-medewerkers zoeken in de mediabank geregeld naar de juiste beelden voor een specifieke campagne of communicatie-uiting. Het kunnen groeperen en delen van beelden is daarbij erg handig. Om dit mogelijk te maken bouwden we 'media collections' in het Bejo Brandportal.

    Voor media collections ontwikkelden we de open source module Entity Collector, waarmee je allerlei entiteiten in Drupal kunt verzamelen. Niet alleen media, maar in potentie ook gebruikers, pagina's en meer. Een gebruiker kan met media collections meerdere collecties aanmaken en beheren, andere gebruikers toevoegen en eenvoudig bestanden downloaden.

Dankzij de eenvoudige layout en automatisch taggen kunnen we nu in één uur 500 beelden in de mediabank zetten. Dat kostte ons eerst twee dagen!
Petra Tesselaar , Bejo

Award winning project

Award winning project

Bejo’s innovatieve mediabank wordt wereldwijd door Bejo gebruikt om ervoor te zorgen dat alle media voor het ontwikkelen van communicatie-uitingen eenvoudig gedeeld en ook gebruikt kunnen worden volgens de huisstijlrichtlijnen. Naast het grote voordeel dat Bejo met deze tool op één centrale plek hun identiteit kan bewaken, is het ook een tool die eenvoudig te beheren is en hen heel veel tijd bespaart. De mediabank van Bejo is met dit project in de prijzen gevallen. Samen met Bejo hebben wij de nationale en internationale Splash Award van 2019 gewonnen en zijn wij gekozen als beste Drupal project wereldwijd.

Logo Splash Awards Winnaar

Synetic werkt samen met