Slimme aanpassingen zorgen voor structurele verbeteringen
header afbeelding sanofi

Toegankelijk en interactief platform voor MS-patiënten

Sanofi Logo

De ziekte multiple sclerose (MS) kan voor verschillende fysieke en psychische problemen zorgen. Om MS-patiënten te ondersteunen ontwikkelde Sanofi Genzyme het digitale platform MS One to One. Het geeft bezoekers informatie over het ziektebeeld, maar ook praktische tips voor het dagelijks leven met deze chronische ziekte. Aan het platform zitten daarnaast supportprogramma's voor patiënten gekoppeld. Synetic maakte MS One to One interactiever, maar vooral toegankelijker voor MS-patiënten.

Eén platform, verschillende websites

MS One to One bestaat uit meerdere websites in diverse talen. Sanofi Genzyme had een aantal wensen voor de doorontwikkeling van het platform. Een van die wensen was het met een hoge frequentie over alle websites kunnen uitrollen van updates. Daarnaast moest het platform snel en vaak kunnen worden getest. Maar bovenal moest het door het toevoegen van interactieve elementen en het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid voor MS-patiënten nog waardevoller worden

Meer interactie

Op de websites van MS One to One vinden bezoekers verschillende soorten content. Synetic ontwikkelde voor het platform vier interactive articles: educatieve inhoud die bezoekers op een interactieve en dynamische manier op hun scherm krijgen. Doordat we elementen van gamification toevoegden, krijgen patiënten nu op een speelse manier veel nuttige informatie over MS. Zo bereikt het platform nog meer dan voorheen zijn doel.

 

 

Makkelijker navigeren

Om voor MS-patiënten de toegankelijkheid van het platform te verhogen, keken we kritisch naar kleur- en contrastwerking en naar de navigatiemogelijkheden. Doordat de websites nu zonder muis te navigeren zijn, vinden bezoekers met fysieke beperkingen er makkelijker hun weg. Zo kan MS One to One nu ook patiënten informeren en ondersteunen die tot voor kort niet goed in staat waren het platform te gebruiken.

Tijdwinst en stabiliteit dankzij automatisch testen

Naast de verbeteringen op gebruikersvlak was MS One to One ook op het gebied van beheer en ontwikkeling toe aan een update. Met behulp van een script creëerden we de mogelijkheid om alle aan het platform gekoppelde websites tegelijkertijd automatisch te testen. Dat levert veel tijdwinst op. Kritieke problemen zijn nu aanzienlijk sneller opgelost, terwijl nieuwe functionaliteiten binnen een dag zijn ontwikkeld, getest en uitgerold. Om automatisch testen mogelijk te maken, kozen we ervoor een externe applicatie te gebruiken: Codeception. Deze test een website live en genereert rapporten. Daarnaast kun je met deze applicatie live meekijken hoe een test verloopt. De nieuwe testmogelijkheden maken MS One to One stabieler en zorgen ervoor dat nieuwe releases binnen een uur over het hele platform doorgevoerd zijn.

 

Stabieler, sneller en toegankelijker

Een bijzondere wens van Sanofi Genzyme was het in vier verschillende talen kunnen tonen en gelijktijdig updaten van de Zwitserse versie van MS One to One. Een stevige uitdaging, maar daar houden we van. Zwitserse bezoekers kunnen nu rekenen op een up-to-date en optimaal werkend platform, welke taal ze ook spreken. Ook het meenemen van de verschillende supportprogramma's, op specifieke websites van het platform, was een omvangrijk element bij de doorontwikkeling van MS One to One. Verschillende specificaties en API-verbindingen vroegen om unieke oplossingen. Die realiseerden we, waarmee we voor een structurele verbetering zorgden. MS One to One is toegankelijker, stabieler en sneller geworden, en kan patiënten zo beter dan ooit ondersteunen bij het leven met MS.