UvA Talen gaat van jaren 90-design naar fris en modern ontwerp

UvA Talen is het talencentrum van de Universiteit van Amsterdam. Bedrijven en particulieren kunnen er taalcursussen volgen – van Japans tot Zweeds en van Arabisch tot Chinees. Maar hoe jong de organisatie is, zo stoffig was hun website. Daar brachten we – samen met de designers van Henry Handsome en marketingbureau Gradient – verandering in. Resultaat: een gloednieuwe website die niet alleen fris oogt, maar waar gebruikers ook intuïtief de weg vinden.

Gedateerde website

‘Ik werk al tien jaar bij UvA Talen, en in al die tijd is er nooit iets aan de website veranderd’, begint team- en innovatiemanager Davinia Croes. ‘Je begrijpt dus wel dat m’n handen jeukten! Onze vorige website was heel old school, met lange lappen tekst en weinig beeld. We kregen vaak belletjes en mailtjes van cursisten die iets niet konden vinden.’ Stef Spakman, software engineer bij Synetic: ‘Terwijl de gebruikers toch bepaald geen digibeten zijn: het zijn veelal jonge, goed opgeleide mensen. Dat betekent dat de website niet gebruiksvriendelijk was.’   
 

Conclusie: het design en de UX van de website moesten beter. ‘Om te beginnen hebben we bij elk team binnen UvA Talen gecheckt welke vragen ze zoal van cursisten krijgen’, vertelt Davinia. ‘We hebben kritisch gekeken naar ons interne proces, en onderzocht welke route de gebruiker aflegt op onze website. Daarnaast hebben we, op advies van Synetic, brainstorms ingepland. Wie zijn we, wat is ons merk? Als je voor ons een payoff zou bedenken, welke zou dat dan zijn? Daar kwam uit naar voren dat we een jonge, dynamische organisatie zijn. Dat moest je terugzien in de nieuwe website.’

Ontwikkel jezelf, leer een taal screenshot van UVA talen

Drie diensten, één label 

Dit project werd opgepakt vanuit Label34: een samenwerkingsverband tussen Synetic, Henry Handsome en Gradient. ‘Zo konden we UvA Talen het hele pakket aanbieden’, aldus Stef. ‘Henry Handsome ging over het design, de animaties en de huisstijl, en boog zich over UX-vraagstukken. Aan Synetic de taak om het design te implementeren. Wij deden het technische aspect, zorgden voor de juiste koppelingen en dachten mee over de invulling van het CMS. Marketingbureau Gradient heeft een uitgebreide SEO-analyse gedaan, en de URL’s, title tags en meta descriptions voor in Google aangeleverd.’ Davinia vult aan: ‘Ook kregen we van hen een SEO-workshop, zodat we daarna zelf met de teksten aan de slag konden.’ 

Hoewel er verschillende partijen meewerkten aan de nieuwe website, bleef het traject volgens Davinia altijd overzichtelijk. ‘Voor elke partner had ik een eigen contactpersoon die me goed op de hoogte hield. Ook hadden de drie bureaus onderling veel contact.’ Stef vult aan: ‘We zijn een label, dus we werken intensief met elkaar samen. Onze processen zijn helemaal op elkaar afgestemd. Dat is ook het voordeel voor de klant: ze werken niet met drie losse partijen.’ 

Op de nieuwe website ligt de focus veel meer op de vragen en wensen van de cursisten.
Davinia Croes , Uva talen

Tijd voor actie

De nieuwe website van UvA Talen is sinds 19 maart live. ‘Het design is fris en kleurrijk, met minder tekst en meer foto’s en animaties’, vertelt Davinia. ‘Ook zijn de teksten actiegerichter, en hebben we allerlei call to actions toegevoegd. We focussen nu meer op de vraag en wensen van de cursisten. Daardoor is de UX veel beter.’ Het nieuwe ontwerp heeft volgens Stef nóg een groot voordeel. ‘Doordat we de contentstructuur slim hebben opgezet, hoeven de medewerkers van UvA Talen minder zelf te beheren.’ 

Dashboard uva talen

Lange relatie, korte lijntjes

Davinia is erg te spreken over de samenwerking met Synetic. ‘Ze denken altijd met ons mee, en nemen echt de tijd voor ons. Ze houden zich goed aan de afspraken én de planning. Zeker met zo’n groot project is dat heel belangrijk. Ook hielden ze rekening met ons beperkte budget. En het fijne is: doordat we al langer met elkaar samenwerken, hebben we aan één woord genoeg.’ Stef vult aan: ‘Er is wederzijds vertrouwen. Als wij iets adviseren, dan neemt Davinia dat serieus. Daardoor kunnen wij ons werk goed doen.’  

Synetic houdt zich altijd aan de afspraken en de planning. Ook denken ze goed met ons mee. Belangrijk, zeker bij zo’n groot project.
Davinia Croes , Uva Talen

Op naar de tweede fase


En in de toekomst? ‘Het liefst zouden we komend jaar ook de achterkant van de website aanpakken’, zegt Stef. ‘We willen bijvoorbeeld de check out flow verbeteren. Ook beheert UvA Talen het cursusaanbod nu in hun facturatiesysteem. Liever zouden we daar een aparte applicatie voor bouwen.’ Davinia: ‘Synetic en Henry Handsome hebben eerder al een basisversie van een studentendashboard voor ons gemaakt, waar cursisten een online intake kunnen inplannen. We zouden die dashboards graag uitbreiden – zodat studenten er ook cijferlijsten kunnen inzien, chatberichten sturen, gegevens beheren en proeftoetsen maken. Allemaal mooie plannen, dus!’ 

Meer weten over deze case? Stef vertelt je graag meer